Petra Guvek och Jonas Ekström från Malmö Gravyr.

Dryga tusenlappen blev miljonorder för Malmö Gravyr

Kundens första order kom på Elmia Subcontractor och låg på 1 500 kronor. I dag har det vuxit till affärer i miljonklassen. Malmö Gravyr ställer i år ut på mässan för 21:a gången och har alltid intressanta leads med sig hem.

– Det finns inte på kartan att vi inte ska vara med på Elmia Subcontractor. Det är vår viktigaste mässa. Elmia ska också få en eloge för att de alltid lyckas få hit rätt besökare och utställare. Man ska absolut tänka nytt, men också veta vad som är bra. Vi får alltid med oss leads hem att jobba vidare med, säger Petra Guvek.

Det var tre år sedan som Malmö Gravyr fick besök i sin monter av en ny potentiell kund som i dag står för en stor del av företagets intäkter. Men allt började med en väldigt liten summa.

– Vi hade aldrig tidigare fått en order på mässan. Kunden kom först på tisdagen och på onsdagen lade de en order på 1 500 kronor. I dag ligger det på ungefär 4 miljoner, säger Jonas Ekström från Malmö Gravyr.

– Man måste ha ett stort tålamod i den industriella branschen. Även om man levererar i tid och håller bra priser, är det mycket annat som också måste fungera för att det ska bli affär, fyller Petra Guvek i med.

I år fyller Malmö Gravyr 90 år och det firas i företaget – med att jobba. De senaste åren har företaget investerat miljoner på nya maskiner, bland annat en femaxlad robot för fleroperationsarbete, för att kunna bredda sitt erbjudande.

– Vi är fortfarande ett gravyrföretag och har så alltid varit. Men antingen väljer man att fortsätta på samma bana eller så utvecklas man. Vi har valt att utveckla företaget, säger Petra Guvek.