Henrik Saldner och Stefan Drakensjö berättade om nyheten under Elmia Automation.

Elmia Automation öppnade med världsnyhet

Det blev en stor nyhet redan under den första dagen av Elmia Automation. När dörrarna hade öppnats till mässan bekräftade ABB att företaget köpt Svia.
– Det här är en unik möjlighet för ABB och Svia att tillsammans växa globalt, säger Stefan Drakensjö, Local manager, Robots & Applications, ABB Robotics.

Det som Stefan Drakensjö beskriver som en unik möjlighet är kombinationen av Svias expertis och kompetens inom maskinbetjäning tillsammans med ABB:s globala organisation. Svia kommer att ingå i ABB:s verksamhet Robotics inom divisionen Discrete Automation and Motion och utgöra ABB:s globala applikationscenter för maskinbetjäning.

Under Elmia Automation har ABB och SVia sina montrar bredvid varandra och sedan tidigare använder Svia robotar från ABB i sina automationslösningar.

– Det är ett stort team som ligger bakom Svias framgång och det här är en bekräftelse på att vi har gjort någonting bra, säger Henrik Saldner, vd på Svia.