Alla som tror att Sverige har en livsmedelsstrategi innan julafton räcker upp en hand. Här är resultatet.

Enighet bland politikerna: Lantbruket blir viktigare för Sverige fram till 2030.

Hur många tror att Sverige har en färdig livsmedelsstrategi innan julafton?

Moderatorn Bengt Spjuth föreslog handuppräckning bland paneldeltagarna när Sveriges kommande strategi presenterades på Elmia Lantbruk Framtidsforum.

Alla utom forskaren i panelen räckte upp handen.

Panelen bestod av Jakob Brandt, näringsdepartementet, Helena Jonsson, LRF, Roger Pettersson, World Animal Protection, Kristina Yngwe, Centerpartiet och Erik Fahlbeck, SLU. Trots att fyra av fem trodde på en strategi under innevarande år, var det tunnsått med konkreta besked om kommande myndighetsuppdrag. Eller som Jakob Brandt uttryckte det:
– Vi kan i dagsläget inte ställa fram gottepåsen. Dessutom kan vi inte binda upp oss på detaljnivå i en strategi som ska gälla fram till 2030.

Orsaken är att förhandlingar pågår mellan regering och opposition, En åhörare frågade därför på vilka punkter som parterna är oeniga. Kristina Yngve tog frågan:

– Regeringen vill satsa på att öka den ekologiska produktionen, medan vi tycker att all produktion ska öka.

Vilket gjorde Brandt svarslös, för enligt honom är det även vad regeringen vill. Tydligen behövdes det ett framtidsforum i Jönköping för att råda bot på missförståndet.

Mycket komprimerat innebär strategin ett uttalat mål att Sverige ska öka produktionen av ekologiskt och socialt hållbara livsmedel, för egen konsumtion och export, bland annat med motiveringen att vi kan lämna ett viktigt bidrag till en värld som behöver mer mat med lägre miljöpåverkan.

En fråga som var uppe till diskussion var även den svenska självförsörjningsgraden, som är bedrövligt dålig, inte bara när det gäller livsmedel. Helena Jonsson berättade om att hon deltagit i en försvarskonferens i början av året.

– En forskare recenserade landets beredskap. Försvaret fick en trea på en femgradig skala, civilförsvaret fick en etta.

Klara besked var det som sagt ont om, men helt klart är att Sverige får en livsmedelsstrategi som lyfter fram lantbrukets växande betydelse, inte bara för landets självförsörjning utan för hela världen. Och den förväntas vara klar innan julafton.