​Expert med gott sikte på skånsk jakt

​Expert med gott sikte på skånsk jakt

Få har så gedigen jakterfarenhet och kan tala om skytte, jakt och eftersök som Mikael Tham. Han är en av landets främsta jaktfilmsproducenter och expert på allt som behövs för en lyckad jakt. Och naturligtvis kommer han till Elmia Game Fair Skåne och delar med sig av sina kunskaper.

— Jag kommer att prata om den utrustning som dels kan behövas vid smygjakt och dels när man står på pass på drevjakt, som vapen, optik, skjutstöd och klädsel. Det är ju två helt olika scenarion med olika krav på utrustningen, säger Mikael Tham.

Mikael Tham har jakten med sig från barnsben och har i många år jobbat heltid med jakt och jaktfilmsproduktion. Drygt 30 dvd-filmer har han hunnit göra, jaktfilmer som nära och ingående visar jakten ur jägarens perspektiv. Till det kommer ett antal kortare filmer för den egna webbkanalen jaktflix.se. Skåning som han är har han också extra bra koll på den skånska jakten, som skiljer sig en hel del från jakten i övriga Sverige.

— Vi har ju mycket vilt på ganska liten yta om man jämför med andra delar av Sverige. När man står på pass är det inte sällan trånga pass omgiven av tät vegetation. Vildsvin och dovvilt, som är numerärt stora jaktvilt i Skåne, är båda flockdjur och det ställer ännu högre krav på oss som jägare att kunna fatta snabba och rätta beslut, säger Mikael Tham.

Sekundsnabb bedömning

Det kan handla om bråkdelar av sekunder och hänsyn till många olika faktorer. Jägaren ska snabbt kunna avgöra vilka djur i flocken som är skjutbara, ta beslut var och när skottet ska avlossas och samtidigt ta i beaktning säkerheten för omgivande passkyttar, hundförare, hundar och andra vilt i flocken. Det underlättar definitivt att ha rätt utrustning när man verkställer snabba beslut under stress.

— För att underlätta jakten behöver vi ha grejer som lirar tillsammans, anpassade vapen, rätt optik, klädsel, etc. Sedan är naturligtvis oerhört viktigt att vi jägare är rätt mentalt förberedda, genom att ha tränat på dessa jaktsituationer innan man står mitt i de. Det ökar chansen till lyckad jakt, säger Mikael Tham.

Att dela med sig av kunskap är viktigt och tillför nya dimensioner.

— Ja, och det är jätteroligt i och med att jag brinner för det. Jag berättar utifrån min erfarenhet och vad som funkar för mig. Jag har också hållit på med eftersök många år och då lär man sig väldigt mycket om hur jägare tänker. Filmandet har också gett mig erfarenheter som jag gärna vill dela med mig av. Att stå bakom andra jägare och filma lär jag mig mycket av. Att se olika situationer på film och se hur andra agerar, det är ett sätt att förbereda sig, och att kunna diskutera, vända och vrida på saker jägare emellan tillför hela tiden ny kunskap, säger Mikael Tham.