FOI varnar för cyberattacker mot VA-nätet

FOI varnar för cyberattacker mot VA-nätet

Det finns svenska vattenverk som är vidöppna för cyberattacker från terrorister.

Totalförsvarets forskningsinstitut FOI fanns på plats på VA-mässan för att varna för riskerna.

– Det finns anläggningar som bara skyddas med ett standardlösenord, säger Tommy Gustafsson som är forskare på FOI.

FOI har i sin forskning granskat säkerheten på svenska vattenverk. Resultatet är att den varierar. Vissa håller hög säkerhetsnivå, andra har mer eller mindre öppen dörr mot Internet.

– Anläggningarna konstruerades och byggdes när Internet inte ens fanns som idé. När man kopplar upp en sådan anläggning så uppstår säkerhetsrister, säger Tommy Gustafsson.

FOI håller på att bygga upp ett kompetenscentrum i Linköping för säkerhet i VA-system. Man erbjuder kurser och har även byggt upp en modell av ett samhälle i miniatyr med tillhörande styrsystem för vattenverk. Han kan man simulera vad som händer om olika funktioner slås ut.

Det finns inget känt fall av cyberattacker mot VA-systemet. Men inom andra områden har det förekommit. Det mest kända är dataviruset Stuxnet som slog ut Irans kärnvapenprogram genom att ställa om centrifugerna som användes i tillverkningen. Ingen vet vem som låg bakom attacken, mer än att det kom via Internet.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.