– GPS-styrningen anpassar spridningen av sand och salt till hastigheten, berättar Mikael Karlsson på Närlandt.

GPS-styrd sandning i vinter

Spridningen av sand och salt förändras med hastigheten. Det leder till att det ibland blir för mycket, ibland för lite. Lösningen är en GPS-styrd spridarskopa.

Närlandt presenterade nyheten på Elmia Lantbruk. Det är världens första spridare med GPS och heter Fransgård STS 1800.

– Spridningen anpassas automatiskt till hastigheten, berättar Mikael Karlsson på Närlandt.

Den version som visades på Elmia Lantbruk var avsedd för bakmontering i trepunktslyft och passar lantbrukare med entreprenadverksamhet som att röja snö och bekämpa halka på vintrarna. Den finns även i en version för montering i fronten på lastaggregatet.

Skopan är självlastande, vilket innebär att den tippas för att köras in i högen med sand eller salt och sedan rätas upp igen.