Här blir traktorn på ett fält till nyskapande konst

Här blir traktorn på ett fält till nyskapande konst

Kan en traktor på ett fält skapa konst? Svaret är ja och presenteras på Elmia Lantbruk 19-21 oktober. Många urbana människor är inte medvetna om dagens höga tekniknivå i lantbruket, vilket konsten kan hjälpa till att tydliggöra, menar konstnären Johanna Byström Sims.
– Det är en korsbefruktning mellan konst och jordbruk, förklarar konstnären Johanna Byström Sims när vi vill veta mer om konstverket.

Om det låter kryptisk så blir allt förhoppningsvis klarare på mässan. Här visas resultatet i form av ett levande naturmotiv som hela tiden uppdateras. Det första konstverket i projektet framförs inför publik söndagen innan Elmia Lantbruk på ett fält vid Björnebergs gård strax utanför Jönköping.
Traktorn är utrustad med en Yara N-sensor som mäter kvävehalten i växterna under gödsling genom att avläsa nyanser av grönt. Men istället för att styra gödselspridaren omvandlas signalerna till sång, som går ut genom högtalare på traktorn. Signalerna sparas och används sedan på Elmia Lantbruk för att skapa ytterligare ett verk. I anslutning till Kunskaps- och innovationstorget omvandlas signalerna från traktorn och dess sensor till konst på stor skärm, i form av stiliserat vajande gräs.
Det musikaliska konstverket heter The Background Noise of the World och den bildliga representationen Reflectance of Green. Fältets ljud kommer att presenteras i samband med en föreläsning, medan den digitala bilden uppdateras en gång i sekunden under hela mässan.
Hur kommer man på att använda en traktor som verktyg för konst?
– För ett par år sedan började Linda Wallenberg och jag att diskutera hur konst och jordbruk kan befrukta varandra, svarar Johanna Byström Sims.
Vilket i sin tur berodde på att båda upplever att många urbana människor har en förlegad uppfattning om lantbruk. De är till exempel inte medvetna om dagens höga tekniknivå, vilket konsten kan hjälpa till att tydliggöra.
Det första verket Green Noise presenterades på Konsthall Jönköping, som är en mobil konsthall, vilket gjorde det möjligt att ha vernissage ute på en åker. Under Elmia Lantbruk finns konsthallen på mässan.
– Hela mässan är delaktig i konstverket, genom att Elmia och flera utställare medverkar i projektet, förklarar Linda Wallenberg som är curator för utställningen.

Projektet är ett samarbete med Konsthall Jönköping.