KUKA LBRiiwa serverar juice i montern under Elmia Automation.

Här serverar roboten juice

Hos KUKA blir du serverad färskpressad juice av den samverkande roboten LBRiiwa.
– På så sätt kan vi visa de flesta fördelarna med roboten, fast på ett trevligt och smakfullt sätt, säger Carola Andersson, marknadsansvarig på KUKA.

Intresset för samverkande robotar är stort på Elmia Automation och inte minst när det gäller LBRiiwa från KUKA. Roboten används redan inom den tyska bilindustrin och det stora användningsområdet är främst inom montering.

– Det har pratats om vanliga robotar under många år och nu vet alla hur de ska programmeras, från A till Ö och sedan är det klart. Med samverkande robotar blir det ett helt nytt tänk som man inte får vara rädd för. Framför allt ska man tänka på dem som en mänsklig arm, vilket de är en förlängning av, säger Carola Andersson.