Hitta din framtid på InnoDex

Subcontractor InnoDex har etablerat sig som en riktig publikmagnet på mässan. Här kan man se och känna på innovationer från hela världen och lyssna på inspirerande föreläsningar under hela veckan.

Här bjuds besökaren på innovationer i hundratal, föreläsningar och diskussioner som väcker idéer och visar på framtidens möjligheter inom design och produktutveckling. Hittills har bland annat ämnen som framtidens material och 3D-printade silikoner dragit storpublik till scenen.

– Det händer mycket på utvecklingsområdet och inom branschen just nu och vi har fått hit en riktigt bra mix. Tillsammans med nya interiörsatsningen Interior Competence & Components, som ligger precis intill i hallen, har vi skapat ett upplägg som jag är väldigt nöjd med, säger Tanja Lundberg, ansvarig för Subcontractor InnoDex.

Färg som fångar solenergi

Den internationella utställningen Materials Revolution, i mitten av arenan, är en självklar favorit för många. Här visas i år 100 innovationer från hela världen. Ett exempel är organisk färg som lagrar solenergi.

– Jag har gått runt lite i utställningen och fastnade för den här solcellslegeringen, det känns som en riktig innovation. Den vill jag ha nu, köpa en burk och börja måla, säger Thomas Hellström, Area Manager Devex Mekatronik.

Innovationsguru på plats

Men Dyscrete är fortfarande, liksom många av innovationerna på InnoDex, i utvecklingsstadiet. Dr. Sascha Peters, Haute Innovation, som står bakom utställningen, finns på plats under hela veckan för att visa runt och svara på frågor.

– Vi visar på idéer och möjligheter för framtiden, säger han och har svårt att lyfta fram en enskild innovation som den hetaste.

– Det beror på vilket intresse man har. Vi visar lättviktsprodukter i superstarka eller organiska material; skum med integrerat, 3D-printat skelett; magnetiska textilier och väldigt mycket mer. Man måste helt enkelt komma hit och titta själv.

Konkret 3D-hjälp

På Subcontractor InnoDex finns innovativa start-ups med smarta digitala tjänster och additiv tillverkning. Du kan också passa på att bolla idéer och diskutera möjligheter och utmaningar med Swerea, som finns på plats.

– Vi har fått mycket frågor om 3D-tekniken. Många tror mycket om den, att den löser alla problem. Men det finns inga standarder för tekniken ännu, och för att få grepp om den ekonomiska biten måste man titta på helheten, för- och efterhantering, hela kedjan. Där kan vi hjälpa till, säger Sten Farre, Senior R&D Engineer Swerea Swecast.