I över 30 år har Åke Hörnell (t h) utvecklat svetshjälmar. På Elmia visar han tillsammans med Jan-Erik Eriksson, vd för Aketek, (t v) upp sin senaste skapelse, Aketek Pro-X.

Hjälmguru visar upp ny innovation

År 1980 sedan deltog Åke Hörnell på Elmia för första gången och visade en prototyp på en automatisk svetshjälm som han höll på att utveckla. Idag, 36 år senare, står han på mässgolvet igen – med ännu en nyutvecklad svetshjälm.

Åke Hörnell är något av en nestor inom svetshjälmar och ligger bland annat bakom den automatiska svetshjälmen. Den första prototypen togs fram 1980 och sedan dess har han, med några korta avbrott, fortsatt utveckla svetshjälmar.

- Jag har umgåtts med svetsare i hela mitt liv och utgår från vad de behöver, inte vad som är effektivt att producera, berättar Åke Hörnell.

Hans senaste innovation heter Aketek Pro-X och har fokus på användarvänlighet. Batteriet behöver exempelvis inte bytas mer än vart tionde (!) år, den är lätt att justera och den optiska kvaliteten på glaset är optimal.

- Vi lanserade hjälmen i februari och vi har fått väldigt bra respons, berättar Jan-Erik Eriksson som är vd för Aketek, som säljer hjälmarna i Norden och deltar på Elmia Svets och Fogningsteknik.

Men mer intressant är kanske den hjälm som ännu bara är på prototypstadiet: en svetshjälm med friskluftstillförsel.

- Vi ser att det finns ett stort behov av en sådan modell, framför allt inom den tunga industrin där kraven på arbetsmiljö blir allt högre. Men till skillnad från liknande hjälmar kommer luften till denna från sidan, framför mun och näsa, inte från ovan, som kan göra att du får torra ögon, berättar Åke Hörnell.

Prototypen visas nu upp på Elmia Svets och Fogningsteknik.

- Det ska bli intressant att se hur den tas emot och går allt som det ska är den i produktion om sex månader, säger Jan-Erik Eriksson.