Infranord Components slår ett slag för miljön

Tåg är ett miljövänligt alternativ på många sätt. Något som Infranord Components i Nässjö tagit fasta på.
– Vi tar tillvara på gammalt material och återanvänder det i anläggningarna, säger Conny Magnusson från försäljningsavdelningen.

Nu är det inte något helt nytt med att återanvända komponenter i nya produkter. Men Infranord Components vill göra det så långt det bara går. Något som företaget visar i montern på Elmia Nordic Rail.

– Vi vill slå ett slag för att det går att göra mycket mer än vad som har gjorts tidigare. Framför allt handlar det om växeldriv, bomdriv och motormanöverdon, men även signaler, säger Conny Magnusson.

Infranord Components är en del av Infranord och har sin verkstad i Nässjö. Här bygger de utrustning för signalteknik och tillverkar prefabricerade järnvägsprodukter på uppdrag av kunder. Exempel på uppdrag är att bygga nyckelfärdiga teknikbyggnader och skåp med teknik som el, signal och tele.

I så stor utsträckning som möjligt använder sig Infranord Components av återanvänt material.

– Det är egentligen en vanlig uppdatering där vi byter ut slitdelar och sedan kvalitetssäkrar produkten så att komponenterna går att återanvändas. Det blir som nytt, säger Conny Magnusson.

Har ni sett någon miljöeffekt av det?

– Det borde påverka positivt om man sparar i stället för att slänga. Ur ett ekonomiskt perspektiv blir det billigare för alla parter, ur ett miljöperspektiv förbrukar vi inga nya resurser.