InnoDex – mötesplatsen för designers och konstruktörer

InnoDex – mötesplatsen för designers och konstruktörer

Framtiden finns redan på Elmia Subcontractors inspirationsarena InnoDex. Hit kommer designers och konstruktörer för att ta del av det allra senaste från hela världen.
– De som besöker InnoDex är intresserade av alla typer av innovationer, säger dr. Sascha Peters.

Det är tredje året i rad som Sascha Peters visar nya material och innovationer på Subcontractor InnoDex. Här syns bland annat en stol som är tillverkad av ljudtransporterande kolfiber, 3D-sprintade produkter av biologiskt nedbrytbar plast och spännande material baserat på alger.
Det är med andra ord inte speciellt konstigt att årets utställning går under namnet Materials Revolution.

– Det är viktigt att Elmia Subcontractor har en inspirationsarena som InnoDex. Designers och konstruktörer letar hela tiden efter innovationer och det är hit de kommer för att ta del av nyheterna, säger Sascha Peters och fortsätter:

– Det är annars väldigt svårt för dem att veta vad det finns för innovativa nyheter och det går inte att besöka en mängd företag för att ta reda på det. Därför att det bra att Elmia Subcontractor har den möjligheten på ett och samma ställe.

Sascha Peters är grundare och ägare av Haute Innovation i Berlin och han har sina expertområden inom produktionsutveckling, innovationer, konstruktion och industridesign. Under de tre år som han har visat innovationer på InnoDex har fokus gått från industriapplikationer till design och innovativa material. Och han märker att intresset för spännande och kreativa innovationer konstant ökar.

– Det är faktiskt så – allt fler av våra besökare vill se ännu fler innovationer, säger han.

På InnoDex finns även världens största 3D-printer som är tillgänglig på marknaden. 3D-printern tillverkas av ett tyskt företag från Berlin och går att skåda under full produktion. 3D-printning – eller additiv tillverkning – är inte längre framtiden, säger Sascha Peters, det är en teknik som kan användas här och nu.

– Marknaden för direkt produktion är fortfarande väldigt liten, men det kommer definitivt att vända i takt med att kvaliteten blir bättre. Det finns siffror som säger att den kommer att öka med 30 procent per år, säger Sascha Peters.