När efterfrågan på tidningspapper minskar, finns en avsättning för skog som ökar. Det är kartong för förpackningar.

Kartongen är marknaden för den svenska skogen

Minskad efterfrågan på tidningspapper skapar rubriker. Men det finns ett annat område med högre förädlingsvärde, där efterfrågan ökar. Kartongens fördelar och breda användningsområden gör att det finns en långsiktig hållbar efterfrågan på svensk massaved.

– Kartong fortsätter att ta marknad som förpackningsmaterial, säger Johanna Ydringer, verksamhetsutvecklare på BillerudKorsnäs Skog.

BillerudKorsnäs ställer ut på MellanskogsElmia i augusti. Koncernen är för närvarande landets största förbrukare av massaved. Kartong och vätskekartong är det stora och växande produktområdet, men veden förädlas även till kraftpapper, säckpapper och wellpapp.

– Kartong är ett förnybart förpackningsmaterial som vinner marknad från andra material, berättar Johanna.

På MellanskogsElmia ska de inte bara intressera privata skogsägare att sälja virke. Lika viktigt är att visa dem att det finns en långsiktigt växande marknad som ligger i linje med dagens miljökrav och klimatmål.

– Veden blir till produkter som skogsägarna i slutänden ställer fram på sina frukostbord, säger Johanna.

Kartong har stora fördelar jämfört med annat som skyddar produkter under transport och i butik. Förpackningen väger bara en bråkdel av innehållet, råvaran är förnybar och det finns ett fungerande system för återvinning.

Och viktigast av allt, förpackningar av kartong ger både livsmedel och tekniska produkter ett bra skydd. För det finns knappt något värre för miljön än att använda råvara, energi och andra resurser för att tillverka produkter som blir förstörda.

Mer kommer BillerudKorsnäs att berätta på MellanskogsElmia i Sala 19-20 augusti.