Knatte en bjässe på att köra kran

Knatte en bjässe på att köra kran

Alla kallar honom för ”Knatte”, men smeknamnet låter lite smått när Berth Johansson deltar i SM i kran- och manöverkörning. Berth är snarare en bjässe. På förra Elmia Lastbil blev han etta och tvåa. Den här gången hägrar en SM-dubbel.

Berth ”Knatte” Johansson, från Sommen i Tranås kommun, är sannerligen en fena bakom spakarna. När det drar ihop sig till SM i kran- och manöverkörning är han alltid med i toppen och fajtas. Vid förra mästerskapet dominerade han mer än någonsin – seger i manövermomentet och en andra plats i krankörningen.
– Precis. Så gick det då. Det är inga dåliga meriter, resonerar Knatte, men är i nästa sekund noga med att inte förhäva sig eller verka stöddig:
– Dominant vet jag inte. Det är stora ord. Många gånger är det lite tur också.

Tur?
– Nja, inte bara. Sitter man och kör kran dagligen blir det en slags träning förstås. Å andra sidan: grenarna skiftar från år till år, vilket bara är kul, och därför är det svårt att träna något specifikt. Sedan är det en sak man ska ha klart för sig. Ingen kran är den andra lik. Och du vet ju inte i förväg vilken kran vi kommer att tävla med. Då hjälper det inte särskilt mycket om man hållit på och försökt förbereda sig.

Som Knatte påpekar varierar delmomenten från mästerskap till mästerskap. Grönlunds Yrkesutbildningar, som är medarrangör, är kluriga på att skapa utmanande uppgifter.
– Senast minns jag att vi i manöverkörningen fick backa runt en husknut. Sedan var det ett konstgjort garage med utställda koner. Det gällde att stanna så nära konerna som möjligt. I ett annat liknande moment körde vi framåt mot en port. Även där var grejen att stoppa så nära porten man vågade och kunde. Slutligen var det pinnar uppsatta som man skulle stanna vid.

Krankörningen var lika omväxlande. Deltagarna fick styra stockar mellan slalomportar, de plockade upp hästskor och försökte droppa dem i en hink och de flyttade tunnor med så stor precision som möjligt.
– Men den mest publikvänliga grenen är när vi staplar snedkapade kubbar. Det är fem stycken som ska ställas ovanpå varandra. Att få stapeln att stå utan att rasa är inte det lättaste, konstaterar Knatte.

Men det är en konst som behärskas av Johansson på Sommens Transport. I dubbel upplaga. Berths son, färske studenten Filiph, kan också köra kran med finess.

En tuff konkurrent måhända i årets SM?
– Det kan det mycket väl vara. Men Filiph vet inte om det själv. Han känner sig orutinerad och är tveksam till att ställa upp. Han har inte insett hur bra han är. Fast det får han upptäcka på egen hand. Jag sparar på berömmet så att han inte blir kaxig!