Komplexa komponenter är Höganäs melodi

En fullträff. Så kan Höganäs AB:s satsning mot 3D-skrivarmarknaden enklast beskrivas. Med sin egen teknik och egenkonstruerade metallpulverskrivare har koncernen dragit åt sig uppmärksamheten från världens alla hörn.

När årets Elmia Subcontractor arrangeras den 8–11 november återvänder Höganäs AB för tredje gången. I montern får besökarna chansen att lära sig allt om 3D-utskrifter och i synnerhet om företagets egenkonstruerade metallpulverskrivare. Genom dotterbolaget Digital Metal har Höganäs tagit fram en unik 3D-teknik för att tillverka små metallkomponenter, där det finns stora krav på detaljrikedom, ytor och snäva toleranser.

– Vi startade prototyptillverkningen i slutet av 2012. Intresset har ökat hela tiden och i år har vi dragit i gång serieproduktion för dentala och industriella ändamål. Just nu är vi ensamma i världen om just den här tekniken, förklarar Ralf Carlström, chef för Höganäs 3D-printningsverksamhet vars varumärkesnamn går under Digital Metal.

Företaget använder teknik baserad på bläckstråleskrivare, som bygger upp komponenten med metallpulver lager för lager. Varje lager är extremt tunt och det krävs 200 lager för att bygga upp en centimeter. Efter utskriften skiljs komponenterna från överflödigt pulver. Det tas sedan tillvara och kan användas på nytt. För att nå slutgiltig storlek värmebehandlas objekten, även kallat sintras.

– Vi har möjligheten att göra väldigt komplexa komponenter, antingen i stora eller små volymer. Om det rör sig om en komponent med flera olika steg, så kan vi göra det i ett svep. Det har gjort oss enormt konkurrenskraftiga på den svenska och internationella marknaden, säger Carlström och berättar att tekniken kommer väl till pass för designmarknaden, industriella applikationer, medicinska instrument och verktyg.

När det gäller material erbjuder Digital Metal i dagsläget rostfritt stål, men det kan bli aktuellt att satsa även på titan och koppar i framtiden.

– Vi kör tester internt men är inte redo att gå ut med det på marknaden ännu.