Nya MF 4700 är en global satsning på segmentet som skapades av Massey Fergusson med Grållen. Svensk premiär på Elmia Lantbruk.

Lagomtraktorn är tillbaka

Massey Fergussons nya världstraktor har svensk premiär på Elmia Lantbruk. Den är från grunden nyutvecklad och en satsning på den marknad som Massey Fergusson en gång skapade med Grållen.

Det här är också den första jordbrukstraktor som utvecklas enligt samma modell som personbilstillverkarna använder.

– MF 4700 och MF 5700 bygger på en helt ny plattform som kan anpassas för de marknader där den säljs med eller utan hytt, säger Markus Möller, säljchef på tillverkaren AGCO:s svenska bolag.

Resultatet är en lagom stor gårdstraktor, med 3- och 4-cylindriga motorer på mellan 75 och 130 hästkrafter, perfekta som allroundmaskiner med frontlastare. Modellerna i den globala serien som presenteras på Elmia Lantbruk heter MF 4700 och MF 5700.

– Det här är ett segment som fått stå tillbaka för större traktorer med mycket elektronik. AGCO har istället valt att satsa globalt, säger Markus Möller.

Resultatet är högintressant för många svenska gårdar. Lagom stor, modern konstruktion med ny transmission med 12x12 växlar, ny hytt med bra sikt och god förarmiljö. Motorerna är på 3,3 respektive 4,4 liter, tillverkas i Finland av AGCO Power och uppfyller de hårdaste miljökraven steg IV. Lyftkapaciteten är mellan 3 000 och 4 300 kg,

– Det är en enkel, funktionell och rejäl traktor i en storlek som många svenska lantbrukare efterfrågar, sammanfattar Markus Möller.

På Elmia Lantbruk visas förutom MF 4700 och MF 5700 även nya MF 6700 på 200 HK, vilket är den kraftfullaste 4-cylindriga traktorn i världen, med den snävaste vändradien i klassen.

Andra nyheter från AGCO på Elmia Lantbruk är Massey Fergussons nya teleskoplastarserie med 7,5 meters räckvidd och en nya kombipress från McHale.