Rolf Ohlson, Senior Lean Management Adviser på DynaMate

Lean börjar med ledarskap

Det vanligaste misstaget företag gör vid tillämpning av Lean är att helt missa att ta med ledarskapet. Det hävdade Rolf Ohlson, Senior Lean Management Adviser på DynaMate, under onsdagens föredrag om Lean och Lean Production.

— Man måste få med hela processen. Annars misslyckas man.

Den japanska Lean-filosofin tillämpas i dag mer eller mindre i all konkurrensutsatt process- och industriproduktion. Det handlar om att identifiera och eliminera alla faktorer i en produktionsprocess som inte skapar värde för slutkunden.

Ett uttryck som Rolf Ohlson ofta använde under sitt föredrag var ”Mer värde för mindre arbete”.

• Man måste se över hela sin verksamhet, från produktion och konstruktion till utveckling och marknad. Allt handlar om att vara strukturerad, sa han.

Rolf Ohlson var noga med att poängtera att förbättringsarbetet inom företaget inte ska handla om att maximera vinster, utan om att tänka och planera mer långsiktigt. Hållbarhet och kvalitet är a och o.

• Det som skapar resultat i verksamheten är hur tillståndet ser ut i följande fem parametrar: arbetsmiljö, kvalitet, leverans, ekonomi och medarbetarskap. Grunden för Lean är att ha ordning och reda inom företaget, sa Rolf Ohlson.

Hur utbredd är Lean-filosofin i Sverige?

• Många anammar metoden och intresset är stort. Men det är också många som misslyckas på vägen. De vanligaste misstagen är att det saknas bra disciplin, man planerar alldeles för länge samt att man börjar i fel ände. Viktigt är att man börjar med ledarskapet, säger Rolf Ohlson.

Kan du nämna några exempel på slöseri inom ett företag?

• Först och främst ska man se till att ledningen känner verksamheten på djupet och lever enligt företagets filosofi. Sedan ska man undvika att lagra produkter och man ska absolut inte producera mer än vad som efterfrågas. Se också till att jämna ut arbetsbelastningen.