Litauens samlingsmonter en tradition

Litauen väljer av tradition att profilera sig hårt på Elmia Subcontractor. Landet från andra sidan Östersjön har haft en samlingsmonter på mässan i 15 års tid. I år inkluderar den 14 företag. Sedan ställer dessutom ett antal litauiska företag ut på egen hand.

– Vi ser den här mässan som en av de absolut bästa för underleverantörer och vad gäller affärskontakter. Vi medverkar på två mässor utanför Baltikum varav denna är den största, berättar Giedrius Valuckas.

Han är spindeln i nätet för det litauiska inslaget och har just nu några bråda dagar i Jönköping – vilket han gillar.

– Vi hjälper våra tillverkare att knyta kontakter och det lyckas vi bra med tycker jag. Varje gång vi är här genererar det nya kunder order och samarbeten. Vi ser också hur det får vår affärsverksamhet att expandera. Många svenska företag investerar i Litauen genom att öppna dotterbolag eller flytta sin tillverkning till vårt land, säger Giedrius Valuckas.

Han menar att det är en naturlig utveckling eftersom landet erbjuder allt bättre förutsättningar för utländska aktörer.

– Vi har en stark distributionskedja, vårt land ligger förhållandevis nära Sverige och vi har en bra prisbild, understryker Giedrius Valuckas.

Men målet är att attrahera ännu fler företag från väst. Även om Litauen medverkat på Elmia Subcontractor ända sedan 2001 är nationen förhållandevis anonym för oss svenskar. Giedrius Valuckas säger att han fortfarande ställs inför en del förutfattade meningar som han tvingas bemöta.

– Imagen som Litauen har i mångas ögon är väldigt fel anser jag. Vi har en mycket bra infrastruktur, en god tillverkartradition och har visat att vi är en stabil partner till företagen vi redan samarbetar med, framhåller han.

Den litauiska montern, som bär samlingsnamnet Lithuanian Engineering Industry, bjuder på en mix av olika industriinriktningar. I skaran av företag finns företrädare för bland annat stålproduktion, 3D-printning i metall, laserskärning och formsprutning inom plast och gummi.