Jens Lehmann och Thomas Ravelli på plats i Schunks monter.

Målvaktsmöte i Schunks monter

Schunk satsar stenhårt på Elmia Automation. Montern är i år större än någonsin och under onsdagen var målvaktslegendarerna Jens Lehmann och Thomas Ravelli på plats. Och givetvis kom samtalet in på Zlatan.

– Jag skulle vilja se honom i en engelsk klubb, sade Jens Lehmann på scenen.

Under i stort sett hela 2000-talet var Jens Lehmann en av världens bästa fotbollsmålvakter. VM-silver, EM-silver och VM-brons plus 61 landskamper för Tyskland säger det mesta. Dessutom blev det 149 matcher för det engelska storlaget Arsenal.

Sedan 2012 är Jens Lehmann ”Brand Ambassador for Precise Gripping and Safe Holding” hos Schunk. Ett område där Schunk är marknadsledande i världen.

– Jens är med på våra viktigaste mässor runt om i världen och nu senast har vi varit i Italien och Frankrike, därefter blir det USA och Kina. Vi ordnar alltid någon form av framträdande med en känd fotbollsspelare som tillsammans med Jens kan prata om fotboll. Den här gången bjöd vi in Thomas Ravelli som ju alla i Sverige känner till, säger Henrik Schunk, Managing Partner och vd för Schunk, vars farfar Friedrich Schunk startade bolaget 1945.

Schunk har världens största sortiment av grip- och klämsystem med över 11 000 standardprodukter. Elmia Automation är företagets viktigaste mässa i Skandinavien och därför satsar de i år på en än större monter än tidigare.

Att dessutom både Henrik Schunk och Jens Lehmann finns på plats visar hur viktig mässan är för Schunk.

– Det är en stor ära för oss i Sverige att Henrik Schunk är här och ett utmärkt tillfälle för oss att visa automationsnivån i Sverige, säger Tomas Berg, General Manager på Schunk i Sverige.

Henrik Schunk ser en positiv automationstrend i Sverige och hoppas att fler företag hakar på.

– Automation har en framträdande roll inom svensk tillverkningsindustri och Sverige är det viktigaste landet i Skandinavien för våra produkter. För länder med höga löner är det ett måste att företagen automatiserar, annars försvinner produktionen utomlands. En högre automationsgrad borde därför vara den främsta målsättningen för alla tillverkande företag.