Jörgen Niklasson från Stockholms läns landsting var mycket nöjd med dagens Matchmaking.

Många bra möten på Matchmaking-dagen

Leverantörer och nya projekt söker samarbetspartners och underleverantörer. På Elmia Future Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road finns den träffsäkra lösningen – Matchmaking.

– Ett mycket bra initiativ. Det här underlättar för vårt kommande arbete.
Berömmet om Matchmakingen kommer från Jörgen Niklasson, avdelningschef norr på Stockholms läns landsting, som är förvaltningen för utbyggnationen av Stockholms tunnelbana. Jörgen var en av uppköparna som fanns på plats under mässan för att under korta intervjuer ta del av vad intresserade leverantörer hade att erbjuda. Förutom Stockholms Metro fanns även representanter för byggandet av Mälarbanan och Ostlänken på plats.

– Ett av problemen som vi har när det gäller den kommande utbyggnationen är att det kommer att finnas många leverantörer som vill vara en del av arbetet. Detta ger oss en övergripande bild om vad de har att erbjuda samtidigt som vi kan presentera vårt projekt.

– Och så är det kul med speed-dejting. Man måste verkligen trycka på rätt saker och det gör att man direkt kommer till pudelns kärna.

Jörgen Niklasson hann träffa tolv potentiella leverantörer under dagens alla 22 minuter långa samtal. Innan mötena träffade han samtliga intressenter för en kort och övergripande presentation för att sedan i enrum gå ner på specifika detaljer med var och en.

– Elmia har gjort ett bra förarbete med bra information om alla som jag ska träffa vilket underlättar mycket. Då kan vi direkt gå till de viktiga punkterna i samtalen, säger Jörgen som har träffat flera aktörer som det känns rätt att gå vidare med.

– I detta fall gäller ju lagen om upphandling, men jag kommer definitivt att ta kontakt med några som jag har träffat under dagen.