”Nanorade” rena kassakon för Lebo Production

Lebo Production har tagit fram en revolutionerande gummilist för åkbara städmaskiner. Det unika materialet som visas på Elmia Subcontractor ser ut att lyfta Stockholmsföretaget mot nya höjder.

En produkt som helt avlägsnar det smutsiga vattnet från åkbara städmaskiner har lyst med sin frånvaro. Lebo Production såg en stor utvecklingspotential på området och kunde efter en längre tids tester ta fram ”Nanorade” som är en unik gummilist ämnad för renhållningsbranschen.

Peter Schildtauer, operativ chef på Lebo Production, berättar att man har haft hög fokus på vattnet som kommer upp i maskinerna.
– Det smutsiga vattnet sugs bort i en tank baktill på städmaskinen, men det har funnits ett otal gummilister på marknaden som inte levt upp till förväntningarna. Vi har framför allt tittat på vilka egenskaper skrapan i maskinen behövde ha och vilken vattenavstötande effekt som var bäst. ”Nanorade” gör att det blir lättare för vattnet att komma upp i suganordningen, säger Schildtauer.

Produkten tillverkas i dukform och enligt Peter Schildtauer så har tester visat att ”Nanorade” håller bra mycket längre än motsvarade produkter.
– Upp till 30 procent i alla fall, men det beror också mycket på hur städmaskinerna är utformade. I vissa fall är livslängden längre än så, säger Peter Schildtauer.

I samband med en stor städmässa i Amsterdam i maj lyckades Lebo Production fånga upp tre OEM-företag som alla visade stort intresse. Samtliga har valt att ha ”Nanorade” som sitt förstahandsval i nuvarande produktion. Samtidigt är en ny produktionsenhet på gång att sättas upp i Philadelphia.
– I framtiden kan det mycket väl bli så att alla världens städföretag använder sig av den här tekniken. I nuläget omsätter vi cirka 30 miljoner kronor om året, men jag tror att den siffran kommer att tredubblas inom de två kommande åren. Så vi ser väldigt ljust på framtiden, säger Peter Schildtauer.