– Bara fel lufttryck i däcken kan göra att traktorn drar en deciliter mer bränsle på 150 meter, säger Lars Helmersson på Trelleborg.

Nytt däckmönster sänker traktorns bränsleförbrukning

Priset på däcken blir allt mindre intressant, när allt mer fokus läggs på kostnad per timme för att köra traktorn.

På Elmia Lantbruk presenterade Trelleborg en patenterad konstruktion, som förbättrar greppet och sänker bränsleförbrukningen.

Nyheten heter progressiv traction och innebär att bommarna är stabilare och har två angreppsytor, vilket ger bättre markkontakt när det behövs. Det minskar slirning, minskar markskador och sänker bränsleförbrukningen.

– Våra tester visar att det kan skilja en deciliter i förbrukning på 150 meter, säger Lars Helmersson på Trelleborg.

Testerna gjordes på en demonstration i fält. Två identiskt lika traktorer tävlade mot varandra i 150 meter. Den ena hade korrekt lufttryck i däcken och den andra för högt. Bara den lilla skillnaden gjorde att traktorn med för högt tryck slirade med och drog mer diesel.

Skillnaden är ännu större mellan däck av olika konstruktioner. Det finns stora ekonomiska vinster att göra på att ha bästa kontakt med marken och därför har priset på däcken blivit allt mindre viktigt. Utvecklingen är samma som inom andra områden: Vad kostar det per timme att köra traktorn?