Positiv trend för automation

Positiv trend för automation

Automationstrenden blir allt starkare. Det visade de siffror som Anders Ekdahl, ordförande i tankesmedjan AutomaTHINK och vd för Sinf Svensk Industriförening, visade under första dagen av Elmia Automation.

”Det ser positivt ut.” Så inledde Anders Ekdahl paneldiskussionen med AutomaTHINK under tisdagen. En fråga som stack ut i den undersökning som han presenterade var: Skulle ditt företag utvecklas positivt om automationsgraden ökade?

För tre år sedan sa de flesta nej – under de senaste undersökningarna har de flesta svarat ja. En tydlig förändring om synen på automation.

– Företagen börjar förstå att de måste automatisera för att överhuvudtaget ha någon produktion, sade Anders Ekdahl.

En annan intressant fråga var varför företagen investerar i automation. Upp mot 45 procent av företagen i undersökning säger att det handlar om att förbättra lönsamheten. Men även svarsalternativet ”för att kunna ta nya affärer” låg bra till med 35 procent.

Tomas Berg, medlem i AutomaTHINK och General Manager på Schunk, hade sin analys på den senare frågan.

– Det händer otroligt mycket inom industrin och sådant man aldrig tidigare trodde skulle kunna gå att automatisera är nu möjligt. På så sätt finns det en enorm potential, sade han.

Ulf Helles, vd på Aventics och även han med i AutomaTHINK, spann vidare på frågan om lönsamhet och hittade två svar: kvalitet och pengar.

– Ökad automation ger ökad kvalitet. Kanske även ökad marginal, inte det första kvartalet, men under år två och tre, sade han.

Hur attraktivt är det då att arbeta med automation? Det var huvudfrågan för den avslutande delen av paneldebatten. Ett återkommande svar var att börja tidigt för att skapa ett intresse redan i skolåldern, helst före gymnasievalet är gjort.

– Vårt arbete är att visa hur industrin ser ut och vilka jobb som finns. Det finns så mycket som inte bara handlar om att rita robotar, utan även sådant som försäljning, inköp och logistik, sade Ulf Helles.