Under onsdagskvällen höll Rolf-Göran Bengtsson en clinic för fullsatta läktare på Elmia Scandinavian Horse Show. FOTO: Haide Westring

Rolf-Göran Bengtssons bästa tips inför hästköp

Under onsdagskvällen höll Rolf-Göran Bengtsson en clinic för fullsatta läktare på Elmia Scandinavian Horse Show. Där fick han berätta vad han tittar och tänker på när han ska köpa häst och hur han sedan tränar den för att nå toppen.

Clinicen började med att Rolf-Göran fick se tre unga hästar på olika utbildningsnivå ridna utav Emelie von Essen, Victoria Almgren och Linn Backman. Ryttarna hoppade en bana på sex hinder och Rolf-Göran studerade de olika hästarna. Det enda han visste om dem var ålder och lite kort vad de hade presterat, han fick alltså inte veta vad hästarna hade för stam innan han valde vilken som verkade mest intressant för honom enligt hans system.

– Det är viktigt att hästarna har en bra modell och att de rör sig på ett balanserat och rätt sätt, berättar Rolf-Göran Bengtsson.

När det sedan var dags att välja häst föll valet tillslut på en sjuåring efter Irco Mena – Cortez. Väl uppe på hästryggen tyckte Rolf-Göran Bengtsson att hästen har kapacitet men ridbarheten behövde komma lite mer på plats. Med här typen av häst hade han lagt mycket fokus på disciplinövningar och på att få den mer balanserad.

Den andra hästen Rolf-Göran hoppade upp på var en grön sjuåring efter Kannan – Pilot. Den hoppade med enorm kapacitet och försiktighet men Rolf-Göran funderade på om den hade tillräckligt mod för att hoppa de största hindrena.

Rolf-Göran Bengtsson avslutade clinicen med några sista tips till publiken.

– Kasta inte in handduken alltför snabbt med en speciell häst, se till att den lyder, att den är ordentligt riden, att den har skor som passar och en sadel som är behaglig för ryggen. Prova att göra det bästa av det och kolla så att den svarar på din utbildning.

På frågan om vad han tyckte om kvällens clinic svarade Rolf-Göran:

– Det är en rolig grej med clinic, jättekul att det var så många som var här och tittade.