Hos BTM Scandinavia får mässbesökarna veta mer om stuknitning. Bo Claesson (tv) och Stefan Unosson menar att de finns en stor marknad för metoden.

Stor marknad för en beprövad metod

Det är en gammal beprövad metod – men den används i liten utsträckning. Det ska BTM Scandinavia försöka ändra på. Under Elmia Plåt visar Kalmarföretaget fördelarna med stuknitning.

– Ja, vår teknik är lika med stuknitning. Metoden är gammal, men användandet är litet trots att marknaden är enorm. Om man ska foga samman plåtar, och kan applicera den här metoden, finns det inget billigare alternativ i dag, hävdar Bo Claesson som äger BTM Scandinavia.

Bo Claesson jämför med liknande metoder. Exempelvis punktsvetsning, bindnit, vanlig nit och skruvförband. Han hävdar dessutom att stuknitningen inte bara spara pengar. Clinchningen, som det också heter, äger även andra favörer.

– Det är enkelt att applicera, det är rent och snyggt och det är miljövänligt. Vi tillför dessutom inget material och inte heller någon värme. Det enda vi behöver är en kraft. Och det är egentligen den enda energi vi förbrukar.

Men trots uttalade plusvarianter är stuknitningen inte speciellt utbredd. Det är naturligtvis lätt att fråga sig varför.

– Jag inbillar mig att det är vårt eget fel. Vi har inte nått ut till tillräckligt många, menar Bo Claesson och passar på att påpeka:

– Vi är sammanlagt fyra företag i hela världen som sysslar med stuknitning. Alla är vi väldigt små. Det hade varit perfekt om de här bolagen varit lite större. Marknaden finns där. Det är bara det att vi inte hinner ta hand om alla intressenter. Det gäller att investera rätt för att nå ut.

Industrimässorna på Elmia är därför ett välkommet skyltfönster. BTM Scandinavia har ett speciellt dragplåster i sin monter. Det är en stuknitningsenhet som mäter kraft och läge och som fungerar som en kontrollstation. Det är ett mycket finkänsligt instrument. Kontrollenheten byggs av det schweiziska företaget Kistler medan BTM Scandinavia står för övriga delar.

Stuknitningsenheten har så goda funktioner att den säljs allt oftare i kombination med övrig utrustning. Bo Claesson hoppas på fortsatt medvind under mässan.

– De här mässdagarna är viktiga för oss. Det är ett arrangemang som riktar sig till fyra industrigrenar där vi har kunder inom alla fyra, konstaterar han.