Stephan Winkler, t.v. och Anders Larsson t.h.

Strukton Rail presenterar nytt mätsystem

En ny vagn som mäter spår och växlar. Det är Strukton Rails nya satsning som presenteras på Elmia Nordic Rail.
– Vagnen går automatiskt och filmar på ett säkert sätt, säger Anders Larsson på företagets marknadsavdelning.

Strukton Rail är Sveriges största privata järnvägsentreprenör och bygger, driver samt underhåller järnvägssystem. Nyheten de presenterar under mässan är deras mätvagn, som kommer rulla fram på järnvägarna framöver.

– Den mäter växlar och spår automatiskt genom lasermätning och kommer användas som alternativ till den befintliga manuella mätningen. Det gör att vi i slutändan kan granska spår och växlar genom film på ett säkrare sätt i en datormiljö, säger Anders Larsson.

– Tidigare har Trafikverket inte tillåtit den här typen av mätsystem. Men nu finns den i vårt tjänsteutbud och är spännande att få visa upp. Arbetsmiljön blir säkrare när ingen behöver vistas på spåret, säger Stephan Winkler, Technology & Innovation Manager.

Strukton Rail är nöjda med hur mässan utspelat sig hittills.

– Det har varit väldigt givande. Vi har haft bra uppslutning i montern och haft mycket intressanta diskussioner. Under torsdagsförmiddagen delade vi ut ett nyinstiftat pris för att uppmuntra innovation och utveckling inom järnvägsbranschen. Kriterierna för att få priset har varit ökad säkerhet och tillgänglighet samt höjd funktionalitet och hållbarhet inom branschen, säger Anders Larsson.