Det var kö på Elmia Lantbruk för att provköra John Deeres prisbelönade trösksimulator.

Trösksimulatorer i drift redan i vinter

Redan i vinter hoppas John Deere att det ska gå att boka in sig på träning i deras skördarsimulator, som belönades med guld i Elmia Lantbruk Innovation Award.

– I första hand kommer simulatorerna att finnas hos återförsäljare och på skolor, säger Håkan Westesson, försäljningschef på svenska John Deere.

Det här var en av tre guldmedaljer till John Deere. Och det var något som gav genklang bland mässbesökarna.

– Det har varit kö till simulatorn alla tre mässdagarna, säger Håkan Westesson.

Det här är inget som lantbrukarna förväntas köpa. Simulatorerna kommer att finnas hos återförsäljare och på skolor, där lantbrukare kan boka in sig, förslagsvis under vintern, för att träna sina färdigheter och testa olika inställningar av tröskan inför skördesäsongen.

– När det är brinnande skörd har lantbrukaren 4-5 veckor på sig att slutföra jobbet och då måste allt fungera optimalt. Det lär man sig i simulatorn, säger Håkan Westesson.

I datorn finns även en fem timmar lång utbildning inklusive slutprov, vilket uppskattas av landets naturbruksgymnasier. Intresset från dem på mässan var stort.

Men annars var det en mer oväntad nyhet som fångade mässbesökarnas intresse. På Elmia Lantbruk var det Sverigepremiär för den nya traktorserien 5R, på mässan representerad av John Deere 543 R. Det är en "lagomtraktor" i ett segment som tillverkarna glömt bort under några år, med motoreffekter på mellan 70 och 130 hk.

– Det finns ett uppdämt behov, särskilt av fullspecificerade traktorer av den här storleken. Även om de är mindre körs de lika mycket som fullstora traktorer och då krävs funktioner som fjädrad framaxel och riktigt bra hytt, säger Håkan Westesson.

Även andra tillverkare har uppmärksammat behovet och presenterade nya traktorer i den här storleken på Elmia Lantbruk, bland annat Massey Fergusson som lanserade sin nya globala plattform med modellserierna MF 4700 och 5700.