Trumps politik kan påverka svenska underleverantörer

Sitt still i båten. Det var rådet till Sveriges företag från experterna när Donald Trump diskuterades under Elmia Subcontractor Direct på onsdagsförmiddagen. Men osäkerheten kring den nya presidentens politik skapar ändå en viss oro.
– Jag tror att rädslan till stora delar tyvärr är befogad, sade Anna Gillek Dahlström, regionchef för Svenskt Näringsliv i Jönköpings län.

Under andra dagen av Elmia Subcontractor undgick det knappast någon att Donald Trump under natten blivit vald till president i USA. Med tanke på hans negativa uttalanden om frihandel kan hans tillträde få direkt inverkan på industrin i Sverige.

– Som företagare lever man med att världen är i förvandling. Man måste vara snabbfotad och klara av att göra kloka val. Vi vet ännu inte så mycket om hans politik och ska därför inte gräva ner oss för mycket innan vi vet svaren. Därför får vi hålla tummarna att han lyckas hitta bra rådgivare och samtidigt inser att inte ens USA kan stå på egna ben, sade Anna Gillek Dahlström.

Helt klart är att valets utgång redan har påverkat världsmarknaden och direkt efter valresultatet sjönk börsen runt om i världen. Frida Boklund är regionchef i Jönköpings län på Företagarna och hon fick frågan om det värsta scenariot för marknaden med Donald Trump som president.

– Det är om gränserna stängs. Är det något som företag inte gillar, är det instängdhet. Och är det något som presidenten har makt över, är det marknaden och försvaret, svarade hon.

Redan under morgonen var Frida Boklund i kontakt med några av sina medlemmar och en förebyggande strategi är att fördjupa de personliga relationerna med kunder i USA. Däremot är det ingen som tänker dra sig ur landet och hon ser heller inte konkurser och förlorade arbetstillfällen framför sig i Sverige.

– I det korta spannet kommer marknaden att reagera väldigt oroligt. Men precis som vi har sett med Brexit kommer den att lugna ner sig och stabiliseras. Det är viktigt att fortsätta som vanligt innan vi vet någonting annat. Och att fortsätta vara duktiga leverantörer, sade hon.

Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, representerar en bransch där USA både direkt och indirekt är en otroligt viktig marknad. Även han gav rådet att vänta och se.

– Sitt still i båten och se vad som händer. Vi vet ännu inget om hans politik, sade han.