Twoway Multi – maskin med muskler och många fördelar

Twoway Multi är ett nytt ben att stå på när det gäller entreprenadfordon för Railrent Nordic i Bankeryd.

Och på Elmia Nordic Rail var det många som stannade upp utanför entrén för att titta på den enorma maskinen som visades upp.

Railrent Nordic är nybildat dotterbolag till Nordic Re-Finance. Företaget hyr ut spårburna fordon sedan 2006.

– Vi började med tre fordon, i dag har vi runt 65 stycken som hyrs ut, säger Mikael Zagerholm, vd på Railrent Nordic.

– Twoway Multi innebär ett nytt sätt att byta ut eller bygga nya kontaktledningar. Det är snabbare, med fler kilometer per arbetspass, samtidigt som den kan manövreras av bara en person.

Att arbete med sådana här maskiner är ett sällsynt arbetssätt i Sverige och Norge. Ute i Europa finns liknande arbetsfordon, men de är byggda på ett annat sätt.

– Det udda, men samtidigt positiva, med den här maskinen är att den är byggd och konstruerad med riktig järnvägsboggi. Det är alltså ett lok som kan köras på väg och inte, som ute i Europa, en lastbil som kan köras på räls, säger Mikael och nämner ytterligare fördelar:

– Man kanske inte bygger kontaktledningar 365 dagar om året. Då går det att lyfta bort flaket och sätta dit ett annat med en plattform för underhåll och service, exempelvis. Och framtill går det även att montera dit en plog för att ta bort snö. Den är verkligen multi. Det är bara fantasin som sätter stopp.