Unikt beslag ger designern frihet

Norska Sykkylven Stål vill satsa mot den svenska marknaden. Första steget är att ställa ut på Elmia Subcontractor och den nya möbelsatsningen Interior Competence & ComponentsDen stora nyheten i montern är en ny innovation som förbättrar kvaliteten på såväl stolar som soffor.

Sykkylven Stål, som arbetar med bearbetning och ytbehandling av såväl metall som plast, brukar i regel inte delta på industrimässor. Men med Elmia Subconractors nya satsning på möbler uppstod en chans de inte ville missa. På Interior Competence & Components visar Sykkylven Stål bland annat innovationen MK5 – ett patenterat beslag med unika egenskaper.

– Mekanismen ger en fantastisk komfort, med en glidbana som ger formgivarna en stor frihet till att designa stolar eller soffor, säger Inger Sjøli, marknadsansvarig på Sykkylven Stål.

En annan stor fördel med MK5-konceptet, menar Inger Sjøli, är dess låga vikt.

– Många stolar har så många detaljer att den blir tung och svår att flytta på. Vår mekanism är enkel, ljudlös och lätt, vilket gör att den får en hög bekvämlighet och även är lätt att integrera i funktionssoffor.

Sykkylven Stål har ett flertal leveransområden, bland annat till verkstadsindustrin och den maritima sektorn. Men det är möbelindustrin, dit Sykkylven Stål under många år har levererat stålinlägg, som har lagt grunden till var företaget befinner sig i dag.

– Vi har lång erfarenhet och vill nu även visa den svenska marknaden vad vi har att erbjuda. Vi har mycket att bidra med vad gäller innovation, men också hur våra kunder kan stärka sin konkurrenskraft. Det ska bli spännande att komma till Elmia Subcontractor och visa upp oss för den svenska möbelindustrin, säger Inger Sjøli.