​Utmanande lockjakt på räv

​Utmanande lockjakt på räv

Att locka räv är verkligen en jaktform som utmanar jägaren. Rävjakt är en viktig viltvårdsåtgärd, eftersom räven är en stor predator på bland annat rådjur och hare. Viltvård ur skånsk synvinkel är ett givet ämne på Elmia Game Fair Skåne.

Ulf Lindroth är en av Sveriges mest erfarna på området rävjakt och har ägnat ett oräkneligt antal timmar på lockjakt på räv. Arbetet har resulterat i både filmer och en bok. Dessutom både föreläser han och håller kurser om lockandets ädla konst.

­– Detta är en fantastisk jaktform på många sätt. Precis som inom andra områden så blir man aldrig fullärd, det finns hela tiden nya saker att ta till sig. Det kräver heller inga stora förberedelser utan har man lite tid över en eftermiddag så kan man snabbt få till ett jakttillfälle, säger Ulf Lindroth.

– Sen är det förstås så att desto bättre förberedd man är desto större chans att man lyckas. Då menar jag att man lärt sig hur sin mark ser ut, var det är störst chans att räven tagit daglega, vilka ljud ska jag använda och så vidare. Det finns massor av saker att fundera över, tillägger han.

Planera och smyg

Ulf Lindroth delar gärna med sig av några grundläggande tips för den som vill prova rävlockandets ädla konst:

Först och främst gäller det att hitta rätt tillfälle. Räven är aktiv i gryning och skymning, med bästa jakttid i augusti och slutet av säsongen, efter löpet.

Det är viktigt att vara försiktig, smyg så tyst som möjligt. Kan man komma på pass riktigt tyst ökar chanserna väsentligt. Planera hur du ska ta dig fram till passet. Gör hellre få lockpass med hög kvalité än många utan att tänka genom jakten. Kombinera med annan jakt och börja jaktdagen eller avsluta den med ett lockpass. Lockar man mycket på samma mark är risken stor att marken blir ”sönderlockad”. Kamouflage är viktigt och glöm inte händer och ansikte. Räven ser otroligt bra!

Sist men inte minst, använd skjutstöd som är enkelt att flytta. Prova anläggningar så du är väl förberedd att ta ett ganska snabbt skott.