Den nya kompaktlastaren Trejon Flexitrac 1350 klarar att lyfta 2,5 ton. Johan Schols visar anslutningarna för hydrauliken som levererar upp till 70 liter.

Världspremiär för större kompaktlastare

Trejons serie av kompaktlastare Flexitrac har blivit större.

På Elmia Lantbruk var det världspremiär för en helt ny serie, större än de tre tidigare.

– Färgen har knappt torkat, säger marknadschefen Johan Schols när han visar nyheten.

Den modell som presenterades på Elmia Lantbruk heter Trejon Flexitrac 1350. 13 är den nya serien och 50 står för motorns effekt i hästkrafter.

Maskinen levereras komplett med hytt och är tillräckligt snabb på väg, 25 kilometer i timmen, för att kunna rulla på egna hjul mellan uppdragen. Det är en mångsidig traktor som både kan användas hemma på gården och för att köra olika entreprenaduppdrag som snöröjning och sopning.

– Lastaren klarar 2,5 ton vid redskapsfästet och hydrauliken levererar upp till 70 liter, vilket innebär att den kan driva hydrauliska snöslungor och mindre sopmaskiner, säger Johan Schols.