Vem blir svensk mästare i fräsning och svarvning?

Just nu pågår Yrkes-SM inom CNC-fräsning och svarvning på Elmia Verktygsmaskiner. Åtta gymnasieelever från olika skolor runt om i landet tävlar om två platser till WorldSkills i Abu Dhabi 2017. Finalen avgörs på fredag i hall D.

Tävlingsdeltagarna kommer från Kattegattsgymnasiet i Halmstad, Mälardalens Tekniska Gymnasium i Södertälje, SKF Tekniska Gymnasium i Göteborg och Wilhelm Mobergsgymnasiet i Emmaboda.

Bakom arrangemanget står Skärteknikcentrum Sverige. Syftet med tävlingen är att öka attraktionskraften för yrket och få ungdomar att välja en utbildningsinriktning mot framtidens industri.

Tävlingen avgörs på några av de absolut vassaste maskinerna – NLX 1500, med den app-baserade Celos-styrningen och den nya ecoMILL 800 V-serien, som är den enda maskinen i världen med Siemens nya touch.

De övriga tävlingsgrenarna inom Yrkes-SM avgörs i Malmö, där också utdelning av guldmedaljer sker fredagen den 13 maj.