Nicklas Jensen på scen under Createshop

Vilda, yviga arrangemang skapades under Createshop

Årets nyhet på Elmia Garden var Createshop, en workshop där 16 deltagare kom till Jönköping för att under ledning av floristinspiratören Nicklas Jensen skapa egna unika blomsterarrangemang.

Createshopen inleddes med en genomgång och demonstration av olika tekniker på scen. En grupp florister och floriststudenter fick sedan en dryg timme på sig att skapa valfritt arrangemang i en glasskål och med god tillgång till grönt material. Nicklas Jensen delade även med sig av sina bästa tips.

- Det är viktigt att tänka på dominans i stil och material. Välj till exempel en färg, form eller stil som får dominera arrangemanget, sa Nicklas.

Att det just nu är trendigt med naturlig, vild och yvig stil i blomsterarrangemang framgick tydligt i workshopen.

- De senaste åren har trenden gått från strikt, kompakt och stilrent till mer vegetariskt och vilt växande, berättade Nicklas.

Nya tekniker och annorlunda materialval
Nicklas Jensen demonstrerade en mängd olika material som kan användas som bas i arrangemang, bland annat eltejp, bonsai-tråd och hönsnät. Publiken och deltagarna fick också ta del av flera av hans kreationer.

- I mitt arrangemang har jag bland annat nejlikor, rosor, nerina, nypon och dorotea som hålls samman med hjälp av röd tejp. Ett exempel på att det kan bli rätt läckert med hjälp av billig, plastig tejp, sa Nicklas.

Nöjd deltagare

Floristen Linn Rosenstråle från Kristianstad vann en plats i Createshopen i Elmia Gardens Instagramtävling. Hon visade upp sitt höstinspirerade arrangemang uppbyggt med parkslide som bas.

- Det har varit jätteroligt med Createshopen, och jag gillar att det är en workshop utan den press som blir vid en tävling. Det är kul att få inspiration att våga prova och experimentera och få tips på olika konstruktioner man kan göra med till exempel tråd och tejp, sa Linn Rosenstråle.