The Iron Knight på Elmia Lastbil

Volvo inledde med världspremiär

The Iron Knight. Det är så Volvo Lastvagnar väljer att kalla världens snabbaste lastbil. Den kraftfulla besten har världspremiär på Elmia Lastbil.
– Vi är väldigt stolta över att dra skynket här på Elmia, säger Hans Börjesson, Sverigechef för Volvo Lastvagnar.

Det är i stort sett samma drivlina i The Iron Knight som i en vanlig Volvo FH. Men kraften i den mittmonterade och modifierade D13-motorn har pressats upp maximalt. Tack vare vätskefyllda laddluftkylare och fyra turboaggregat får The Iron Knight 2 400 hästkrafter och ett vridmoment på 6 000 Nm.

– Grundtanken är att visa vad våra komponenter klarar av. I princip sitter det en standard I-Shift Dual Clutch vilket möjliggör prestandan. Tekniken kan vi sedan plocka vidare till våra kunder. Dessutom skapar bilen ett intresse för branschen och för kunder, säger Hans Börjesson.

Hytten är tillverkad i glasfiber och konstruerad för minsta möjliga luftmotstånd. Sidokjolarna har en kraftfull framtoning med stora luftintag som förser motorn med kylluft. Nigel Atterbury, Senior Designer på Volvo Lastvagnar, beskriver The Iron Knight som ett drömprojekt.
– Det är en direkt hyllning till FH-serien, säger han och fortsätter:
– Det är en FH som vi har skickat till gymmet och där fått både en bodybuilder och en sprinter. Vi är mäkta stolta över att få visa den, säger han.

Under Elmia Lastbil visar Volvo Lastvagnar hur det gick för The Iron Knight när världsrekordet utmanades. Bakom ratten satt Boije Ovebrink och även han finns på plats i montern. Utan att avslöja för mycket kan vi konstatera att hastigheten låg på 276 km/h när The Iron Knight och Boije nådde 1 000 meter.

Men topphastigheten ligger på 300 km/h – eller?
– Han gör mer än 300 km/h, konstaterar Boije.
– Vid 2 900 varv är han uppe i 300, och han klarar av 3 000 varv.

The Iron Knight är inte den enda konceptbilen som Volvo Lastvagnar visar i sin monter. Volvo Concept Truck är lastbilen som ska svara på framtidens utmaningar vad gäller mer bränsleeffektiva transporter. I grunden är det en Volvo FH, 6x2 dragbil med trailer, med helt nya aerodynamiska egenskaper. Jämfört med en lastbil från 2009 har Volvos team lyckats sänka luftmotståndet med hela 40 procent.
- Vi känner oss extremt positiva över att vara här på Elmia. Hela vår range är i stort sett uppdaterad så det finns mycket att prata om. Sedan har vi våra två koncept som är grädde på moset, säger Hans Börjesson.

Fakta: The Iron Knight

• 2 400 hk, ett vridmoment på 6 000 Nm och en vikt på 4,5 ton ger The Iron Knight ett kraft/vikt-förhållande över 0,5 hk/kg.
  • Den mittmonterade motorn är en kraftigt modifierad D13-modell med vätskekylda
  • laddluftkylare och fyra turboaggregat.
  • Den dubbelkopplade växellådan I-Shift Dual Clutch behåller vridmomentet under
  • växlingarna. Utöver den förstärkta kopplingen (lamell och tryckplatta av sintermaterial) använder The Iron Knight samma växellåda som återfinns i serietillverkade Volvo FH-lastbilar.
  • Elektroniken är minimalistiskt utformad för att hålla nere fordonets totalvikt.
  • Mjukvaran har omprogrammerats för att möjliggöra den höga prestandan.
  • Hytten är aerodynamiskt optimerad, tillverkad i glasfiber och har stora luftintag på
  • Ämnen