– Showmanship handlar om att presentera djuret på det mest fördelaktiga sättet, berättar Patrik. Det handlar om mer än framträdandet i ringen.

​Bästa tipsen från trefaldige SM-vinnaren i Showmanship

Efter tre svenska mästerskap i Showmanship är Patrik Gustafsson den självklara favoriten på Elmia Lantbruk 24 – 26 oktober. Men själv känner han ingen press.

– Det viktiga är att vi är väl förberedda och gör bra ifrån oss, säger han.

Patrik växte upp i Värsjö i norra Skåne, där föräldrarna Magnus och Helena föder upp nötboskap av rasen Charolais. Redan som nioåring började han tävla i Showmanship på Elmia. I höst firar han 15-årsjubileum med tre SM-tecken och en rad andra utmärkelser.

Det handlar om mer än framträdandet i ringen. Innan tävlingen ska kon tvättas, klippas och göras fin. Och dessförinnan handlar det om att träna och vinna djurets förtroende.

– Kon eller tjuren måste tycka om att bli ompysslad och visa upp sig, säger Patrik.

Det börjar redan i hagen hemma på gården, där medtävlaren väljs ut. Sedan blir det träning med den utvalda. Vilket är det bästa rådet från en svensk mästare för att lyckas?

– Träna inte mer än 5 - 10 minuter åt gången. Håller man på för länge så tycket inte djuret att det är roligt och då blir det inte bra.

Under sommaren kommer Patrik själv att få träna desto mer. Han har fått ett stipendium för att resa till Kanada och tävla i Showmanship. Där är uppgiften att visa upp djur som finns på plats.

– En viktig del av tävlingen är valet av djur, förklarar Patrik.

Det handlar om mer än framträdandet i ringen.

På Elmia Lantbruk kommer Patrik och hans far även att delta i exteriörbedömningarna. Även här har Värsjö Charollais haft framgångar, så när far och son äntrar ringen, finns det skäl för åskådarna att titta extra noga, både på förevisningen och på djuren.

En aktuell fråga är till vilken nytta djuren har av förevisningar och tävlingar. Efter 14 års tävlande inte bara tror Patrik, han vet hur rätt djur reagerar.

– Djur som man umgås med blir tryggare och lugnare under transport, i ringen och hemma på gården, säger han.

Nyttan med det demonstrerar Magnus genom att ropa på sina kossor. De lystrar och är strax samlade framför honom.

– Veterinärbesiktningar, seminering och daglig skötsel, allt blir enklare när djuren litar på dig, säger Magnus.

Trots engagemanget i djuren har Patrik Gustafsson valt en annan inriktning, utan att lämna näringen helt och hållet. Han studerar till civilingenjör med inriktning lantmäteri.

Se filmen med Patrik via det relaterade materialet eller på Youtube: https://youtu.be/8dkx73RNWqQ