Borrbranschens nya mässa Elmia NordDrill tar form

Borrbranschens nya mässa Elmia NordDrill tar form

Den 6-7 maj 2015 är det premiär på Elmia i Jönköping. För första gången samlas hela den nordiska borrbranschen, då nordiska borrbranschorganisationerna tillsammans med Elmia lanserar Elmia NordDrill.

– Gensvaret från branschen visar att mässan är efterlängtad. Företag som Atlas Copco, MouviTech, DeBe Pumpar och Robota har redan bokat sina montrar, säger Stefan Carlsson, projektledare för Elmia NordDrill.

Mässans styrgrupp, som består av representanter från såväl svenska som nordiska branschorganisationer och leverantörer, träffades nyligen på Elmia. På agendan stod rundvandring på mässområdet och konkreta diskussioner kring upplägg och marknadsföring.

– Nu tycker jag att vi börjar bli produktiva på riktigt. Vi har fått ett antal viktiga saker att falla på plats, säger Martin Jönsson, verksamhetschef på Atlas Copco Welltech.

Idén till initiativet kom för flera år sedan, från Atlas Copco.

– Tidigare har man haft medlemsmöten, seminariedagar och marknadsplatsmässor i mindre skala och mer nischat. Att Elmia erbjuder ett helhetskoncept för hela den nordiska branschen att samlas kring är fantastiskt bra. För oss som leverantör är det otroligt viktigt att få in alla utställare, kollegor i branschen och kunder på en och samma marknadsplats. Jag tror att det kan ge många ringar på vattnet, säger Martin Jönsson.

Målet med Elmia NordDrill är att skapa en marknadsplats för alla discipliner inom borrning.

– På mässan står affärerna i fokus. Förutom monterytan ges utställarna möjlighet att demonstrera sina produkter på Elmias utomhusområde som ligger väl integrerat med mässhallarna. Vidare erbjuder vi även möjligheter att arrangera tekniska seminarier där en utställare kan bjuda in kunder och gå på djupet i presentationen av t.ex. en ny produkt, avslutar projektledaren Stefan Carlsson.

För mer information kontakta:
Johan Barth, Geotec

Michael Klasson, Avanti