Carolina Axelsson som arbetar på Elmia som projektledare för Elmia Scandinavian Horse Show, är en av kandidaterna till utmärkelsen Årets unga ledande kvinna 2018. Foto: Elmia/Patrik Svedberg

Carolina Axelsson med på listan över ledarförebilder

Carolina Axelsson, 24, som arbetar på Elmia som projektledare för Elmia Scandinavian Horse Show, är en av kandidaterna till utmärkelsen Årets unga ledande kvinna 2018 – ett projekt och initiativ med syftet att lyfta unga kvinnliga ledarförebilder i Jönköpings län.

– Det känns helt fantastiskt! Jag är helt fylld av energi, inspiration och nyfikenhet efter att ha träffat alla de andra i nätverket. Det här är så roligt och jag är jätteglad över detta, säger Carolina Axelsson.

Carolina Axelsson är 24 år och uppvuxen i Sandsjöfors utanför Nässjö. Hon har arbetat på Elmia sedan 2016, det senaste året som projektledare för Elmia Scandinavian Horse Show. Hon har också en bakgrund som styrelseledamot i Ung Företagsamhet, ideell utbildningsorganisation som utbildar gymnasielever i entreprenörskap, där hon även arbetat som skolinspiratör och föreläsare.

Satsningen Årets unga ledande kvinna startades för några år sedan på initiativ från Jönköpings Fältrittklubb, med syftet att lyfta fram fler kvinnliga ledarförebilder. Då hade Ledarnas Jämställdhetsbarometer 2015 visat att Jönköpings län låg längst ner i en nationell jämförelse med bara 28 procent kvinnor bland länets samtliga chefer. Projektet leds sedan 2017 av Ridsportalliansen Jönköping och stöttas av ett tiotal partnerföretag i länet.

Nomineringar har kunnat göras inom ett brett begrepp för ledare inom alla branscher – från föreningsliv och politik till näringsliv. De krav som ställts för nominering handlar om att vara yngre än 35 år, kunna uppvisa resultat från sitt ledarskap, vara bosatt i länet, samt vara en förebild och kunna inspirera sin omgivning.

22 kandidater finns nu med på den lista som presenterats, alla med chans att även vinna titeln Årets unga ledande kvinna – och Carolina Axelsson från Elmia är en av dem:

– Jag är väldigt glad, men föga förvånad, att Carolina är med bland kandidaterna på listan. Carolina är kompetent, drivkraftig och en mycket bra förebild både internt och externt, säger Lotta Frenssen, vd för Elmia AB.

För mer information om Elmia AB kontakta Lotta Frenssen, vd, tel: 036-15 20 38