​De vann Future Transport Award

​De vann Future Transport Award

Fyra kilo gjuten mässing är en skaplig tyngd för ett pris. Men äran och prestigen i att ta hem Future Transport Award väger ännu mer. Stenpiren Resecentrum i Göteborg, Real Rail och NCC ViaSafe vann i varsin kategori när priset delades ut på Elmia Future Transport i Jönköping.

Stenpiren Resecentrum i Göteborg vann kategorin Public Transport med motiveringen att de genom sitt ännu inte helt färdigbyggda resecentrum gett staden en attraktiv och välfungerande knutpunkt och terminalbyggnad, samt ett nav för byten mellan spårvagn, buss och färja. Uppe på scen under transportbranschens stora festkväll på Elmia för att ta emot priset var Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik, och Marie Björk, projektledare för Stenpiren.

– Fantastiskt roligt! var deras reaktion, och de passade också på att utlova att de resecentrum som byggs framöver i hemregionen blir av samma miljövänliga snitt.

Helhetsgrepp med ansvar

I kategorin Intermodal Goods segrade Real Rail, med motiveringen att företaget på ett målmedvetet och effektivt sätt utvecklat intermodala godstransportlösningar för kombinationen lastbil-järnväg.

Både i södra/västra Sverige och i mellersta/övre Norrland har Real Rail tagit ett helhetsgrepp med ansvar för stora delar av kedjan med egna lastbilar, lastbärare, järnvägsvagnar och kombiterminaldrift. Thord Sandahl, vd, och Hans Backman, vice vd, för Real Rail AB tog emot priset.

Säkerhet vid vägarbeten

NCC ViaSafe vann den nyinstiftade kategorin Road Security och prisades för sitt sätt att genom en helhetslösning ta fasta på ökad säkerhet vid större och mindre vägarbeten.

– Vi har haft svårt att nå ut med information om vårt arbete, men nu kan vi kommunicera detta via det här priset, menade Hans Säll, samordnare för affärsutveckling på NCC Roads.

Syftet med priset Future Transport Award är att uppmärksamma goda lösningar och visa på branschens kraft och engagemang, samt att lyfta idéer och goda exempel som kan möta framtidens behov. Bakom priset står Anders Karlsson, chefredaktör för Transport & Logistik Idag, och Jörgen Nyström, mässansvarig för Elmia Transport, Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Road, som båda också ingår i juryn.