Elmia på världens största lantbruksmässa

Elmia på världens största lantbruksmässa

Elmia deltar i den svenska paviljongen Sweden Innovation Power på världens största lantbruksmässa, Agritechnica i Hannover 8-14 november. Syftet är att tillsammans med åtta andra aktörer presentera svenskt lantbrukskunnande och det goda svenska innovationsklimatet.

De nio aktörerna är allt från olika företag till forskare och andra experter med erfarenhet från hur innovationer blir verklighet, en sammansättning som i sig visar hur det svenska innovationsklimatet fungerar.

– Sverige är ett litet land där få har resurser att hantera hela innovationsprocessen på egen hand, men vi har i vissa avseenden unika förutsättningar för grön innovation, säger innovationsforskaren Per Frankelius vid Linköpings Universitet.

I den svenska modellen samarbetar innovatörer, företag, forskare, myndigheter och även mässor. För innovation är mer än att kläcka idéer. Själva innovationen uppstår först när en nyhet vunnit insteg, det vill säga fått uppmärksamhet på marknaden – och det sker ofta just på mässor.

Kraft och kunskap

Innovationskraften i Sweden Innovation Power representeras av ED Biogas, Gothia Redskap, Smartplanes och SSAB. Tillsammans bidrar de med innovativ kunskap inom stålkonstruktion, småskalig energiproduktion, kemikaliefri gödning och luftburen övervakning av grödor. Alla är i framkant på sitt område i den gröna sektorn. Forskningen representeras av JTI, institutet för jordbruks och miljöteknik, och Linköpings Universitet med projektet Grönovation.

Elmia deltar som en branschkunnig arena med lantbruksmässor och innovationspris. Här skapas både kontakter, idéer och ny kunskap. Vreta Kluster är en grön verkstad för växtkraft och Torpa gård arrangerar minimässor och demonstrationer.

Sverige är ett av världens mest innovativa länder enligt en rankning gjord av FN:s fackorgan för immaterialrätt WIPO, den internationella handelshögskolan INSEAD, Frankrike, och Cornell University, USA. Hemligheten är samarbete, i lantbrukets fall mellan företag, rådgivarorganisationer, institut och universitet samt olika plattformar för innovativa processer.

– Sverige är världsledande inom flera av lantbrukets nischer och då är det självklart att visa upp den svenska innovationskraften på Agritechnica, konstaterar Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk.

För mer information om Elmia Lantbruk kontakta Maria Lindsäth, mässansvarig, 036-15 22 28, maria.lindsath@elmia.se

Läs mer här:

Folder Sweden Innovation Power: http://bit.ly/1P4VeLn