Elmia Park summerar - Stort intresse för gröna utomhusområden

Elmia Park summerar - Stort intresse för gröna utomhusområden

Elmia i Jönköping är en arena att räkna med när branschen för park och utomhusmiljöer samlas. Elmia Park räknade in många nöjda utställare och besökare när mässan stängde för den här gången.

-Jag känner mig mycket nöjd med mässan som helhet. Det känns som om flera av våra satsningar på bland annat showarenan på utomhusområdet och konferensen Urban Green Talks har fallit väl ut. Även produktindelningen kring temat Anlägga, Växa och Attrahera har tagits emot positivt av flera utställare och besökare, säger Maria Lindsäth, mässansvarig.

Nytt för i år var att Elmia Park gick samtidigt som mässan Elmia Garden. Utställare och besökare kunde besöka båda mässorna och få kunskap och inspiration, samt knyta nya kontakter inom angränsande affärsområden. Totalt hade Elmia Park 181 utställare och 8621 besökare. Elmia Garden hade 113 utställare och 6182 besökare, av dessa valde många att också besöka Elmia Park.

Flera utställare vittnar om en lyckad mässa
”Jag tycker det har varit en bra mässa med bra flöde på folk. Det har varit stort intresse för våra produkter, både från besökare och från andra utställare” Per Andersson, säljare på Skånefrö AB

”Jag tycker att det har varit mycket bra. Det är en mässa där vi möter vår rätta målgrupp - kommuner, golfklubbar och kyrkogårdsförvaltningar” Joakim Ståhl, VD Byarums Bruk.

”Vi är jättenöjda. Vi känner hela gänget att det är rätt målgrupper som varit här. Vi har haft mycket folk i våra monterar, vi har haft monter både inomhus och utomhus, och det var har varit väldigt välbesökt” Anna Johansson, marknadskoordinator på Hako Ground & Garden AB.

Konferensen Urbans Green Talks blev en grön injektion
Konferensen Urban Green Talks på Elmia Park blev en grön injektion för många som arbetar med grönytor. Jan Christan Vestre, vd för Vestre, som arbetar med möbler för offentliga stadsmiljöer utomhus, talade om att städerna är annorlunda i dag men behoven har inte förändrats. Vi är fortfarande i behov av natur och att ha sociala mötesplatser. Inredningar utomhus kommer även stort inom arbetsmiljö. Agneta Stake, vd för Nola Industrier AB, gav flera exempel på nya arbetsrum utomhus, exempelvis där takterrasser omvandlats till utomhuskontor för arbete.

Grattis Arvika – Årets Park

Arvika stadspark blev framröstad av allmänheten och besökarna på mässan till årets finaste park och får också utmärkelsen Elmia Park Inspira 2019. Stort Grattis till Arvika!

-Det här är fantastiskt kul! Det ligger mycket hårt arbete, slit och planering bakom, så det här är ett pris för allt vi gör, säger Christina Fernqvist Saxén, trädgårdsskötare, Arvika kommun.

Det har i år varit ett mycket stort intresse för att nominera parker från olika delar av Sverige till årets tävling. Det är närmare 3500 personer som har röstat.

-Det är otroligt roligt att så många har engagerat sig och röstat, både via Elmia Parks webbplats och på plats under pågående mässa. Det här är en utmärkelse som är här för att stanna. Ni kommer återse utmärkelsen ingen under Elmia Park 2021, berättar Maria Lindsäth, mässansvarig Elmia Park.

En lyckad showarena
Det blev ett lyckat koncept med en showarena utomhus. Där fick utställarna på fasta tider och under ledning av en speaker demonstrera sina nya maskiner och produkter. Detta lockade över 360 personer.

”Jag gillar showarenen som koncept. Det gjorde att fler hittade till vår monter och vi har sålt väldigt bra.” Laine Mattsson, ägare Kulting AB.

”Vi har fått fram alla våra nyheter och det har känts väldigt bra på mässan. Alla som jobbat i Husqvarnas monter utomhus är nöjda” Magnus Moberg, Huqvarna AB. Från Husqvarans monter inomhus; ”På mässan var det rätt kundgrupp och bra kundmöten” Samuel Ludvigsson, Husqvarna AB

”Bra koncept med showarenen. Vi jättenöjda det här är bästa mässan för oss i hela Sverige. Till nästa gång vill vi inte bara vara inomhus, vi vill ha en monter på utomhusområdet också” Kalle Silvermark, Flex Scandinavia AB

Tack för den här gången – vi ses 2021!
Slutligen vill vi tacka alla utställare och besökare för denna gång och tar nu sikte på Elmia Park 2021. På återseende!

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen olika mässor inom en rad affärsområden, inklusive konferenser och kongresser.