Framtidens bränsleproducenter: Restauranger

Framtidens bränsleproducenter: Restauranger

Framtidens bränslen kommer att produceras av nya aktörer.
I USA finns redan hamburgerkedjor med egen tillverkning av biodiesel.
- För dem är tillverkningen ett sätt att ta vara på avfall och uppfylla miljökraven, säger Lars Norrman på Ageratec AB.

Ageratec har utvecklat en nyckelfärdig lösning för tillverkning av biodiesel. Från början skapades metoden för att förädla oljeväxter till diesel. Priserna på t ex raps har idag stigit till en nivå som gör det olönsamt.
- Det höjda oljepriset på senare tid gör att det ser annorlunda ut, påpekar Lars Norrman.

Istället hämtas råvarorna från annat håll. Främst handlar det om begagnad frityrolja och slakteriavfall. Med tekniken från Ageratec blir även detta till ett kvalitetssäkrat bränsle som uppfyller gällande standarder.
Industri och restauranger använder stora mängder vegetabiliska oljor för fritering. Det är efterfrågan på det här området som drivit upp priset på oljeväxter. Men samtidigt av de använda oljorna ett miljöproblem och i Ageratecs process blir problemet till bränsle.
- Vi har levererat 75 anläggningar. Fem av dem finns i Sverige och en av dem tillverkar biodiesel till fem flygbussar, berättar Lars Norrman.
Flygbussarna marknadsförs med miljöargument och satsningen har visat sig mycket lönsam.

Men enligt Lars Norman är företagets anläggningar allra bäst lämpade för avlägsna platser i fattiga länder, där det inte finns elnät och dit det kostar stora pengar att forsla fossila bränslen. En biodieselfabrik är självförsörjande på energi och kan använda allehanda råvaror, en av de mest lovande är den oljerika busken jatrofa.

Det var ingen slump att kronprinsessan Viktoria med följe av Sveriges näringsminister och Polens finansminister vid sin rundvandring på World Bioenergy stannade till vid Ageratecs monter. Det handlar om mycket intressant framtidsteknik som utvidgar möjligheterna att utvinna bränsle ur biomassa.