Helén Truong, 28 år, från Jönköping blir under tre månader i vår vd-trainee på Elmia.  Foto: Patrik Svedberg
Helén Truong, 28 år, från Jönköping blir under tre månader i vår vd-trainee på Elmia. Foto: Patrik Svedberg

Hon får trainee-platsen som vd på Elmia

Helén Truong, 28 år, från Jönköping blir under tre månader i vår vd-trainee på Elmia. Hon ska gå bredvid Elmias vd Lotta Frenssen och få en inblick i hur det är att leda mässbolaget – en praktikplats som hon rekryterats till genom initiativet Årets unga ledande kvinna.

– Vilken otrolig chans och utmaning! Ett stort tack till Elmia som öppnar upp ett sådant tillfälle och till Husqvarna Group som engagerar sig och stöttar hela vägen. Det är inspirerande att två stora bolag som dessa väljer att öppet satsa på unga ledare, säger Helén Truong.

Helén Truong har studerat programmet Industriell organisation och ekonomi: Logistik och ledning vid Jönköping University. Hon har arbetat som project manager på Elgiganten och har nu en tjänst som chef över projektkoordinatorgruppen inom Husqvarna.

– Trots sin unga ålder har Helén genom sitt brinnande intresse för människor visat framgångsrikt ledarskap i olika roller på olika arbetsplatser. I hård konkurrens har honglimrat lite extra med sitt personliga driv och engagemang just för Elmias behov och möjligheter, säger Lotta Frenssen.

Årets unga ledande kvinna startades för några år sedan när Ledarnas Jämställdhetsbarometer visade att Jönköpings län ligger i botten när det gäller andelen kvinnor på ledande positioner. Enligt 2017 års barometer arbetade bara två kvinnor som vd på länets 50 största företag.

Initiativtagare till Årets unga ledande kvinna är Ridsportalliansen Jönköping, och syftet är att ta fram och lyfta unga kvinnliga ledarförebilder i Jönköpings län. Projektet stöttas av ett tiotal partnerorganisationer, bland annat Elmia. Elmia deltar i initiativet genom att bidra med en praktikplats som vd-trainee under tre månader.

– Praktikplatsen ska ge en inblick i ledarskapsfrågor, både i själva vd-arbetet och i vår ledningsgrupp. I uppdraget ingår också en specifik utmaning som vi kommer att skräddarsy tillsammans med sikte på karriärutveckling, säger Lotta Frenssen.

– Årets unga ledande kvinna är ett framgångsrikt och välbehövligt initiativ som lyft fram flera kompetenta unga kvinnor med olika bakgrund. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Helén och att med mina erfarenheter kunna bidra till hennes vidareutveckling. Jag är dock säker på att Helén kommer lära mig mycket också, inte minst om att möta utmaningen att leda den kommande generationen på arbetsmarknaden – så det här blir ett dubbelt mentorskap! säger Lotta Frenssen.

– Från Husqvarnas sida ser vi mycket positivt på initiativet från Elmia och det är mycket glädjande att en av våra många talanger valts ut. Helén har tidigt visat stor potential och även deltagit i vårt interna talangutvecklingsprogram. Att hon nu får denna chansen visar att Husqvarna är en bra miljö för att utveckla framtidens ledare och vi ser fram emot vad Helén kan ta med sig tillbaka till vår organisation, säger Andreas Rangert, ansvarig för Produktledning och Produktutveckling inom Husqvarna.

För mer information om Elmia AB kontakta Lotta Frenssen, vd, tel: 036-15 20 38

För mer information om Årets unga ledande kvinna kontakta Ida Severin, projektledare, tel: 0730-41 00 97

www.elmia.se