Ladda för tre dagar med lyx och läckerheter när Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival får premiär i vår – ett paradis för livsnjutare!

​Lyx och läckerheter på Elmia i vår

Ställ in smaklökarna på njutning och ta riktning mot Elmia i Jönköping den 9 – 11 mars. Då dukar runt 50 utställare från hela världen upp sina läckerheter med spännande nyheter och provsmakning på Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival – ett paradis för alla livsnjutare.

Det är Göteborgs Choklad, Lakrits & Delikatessfestival, en av Nordens största mässor i sitt slag, som expanderar och kommer till Jönköping i vår. Festivalen locakr 15 000 besökare varje år.

– Det här är en mässa som vänder sig till alla som älskar att lyxa till det lite extra och sätta lite guldkant på livet. Kanske har du smakat något gott på semestern som du tagit med hem, och kan hitta det igen här bland alla våra utländska utställare, säger Stefan Adolfsson, projektledare och arrangör från Tasteful Events, som arrangerat festivalen drygt tio år i Göteborg.

Under tre dagar förvandlas Elmia till paradiset för alla som älskar choklad, lakrits, delikatesser och drycker – allt från A-Ö då det gäller kaffe, te, cider vin, champagne, whisky och andra ädla drycker.

Provningar och föreläsningar

– Provsmakningen är en extra upplevelse och en fröjd för smaklökarna där du kan våga testa saker som du kanske inte testar i vanliga fall. Du ska kunna hitta dina favoriter, och många av utställarna har också fina mässerbjudande så att du kan göra många goda klipp, säger Stefan Adolfsson.

Under Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival hålls ett stort antal provningar och föreläsningar med kända föreläsare inom sina respektive områden. Hela helgen kan festivalbesökarna lära och smaka på det lilla extra om choklad och lakrits, ibland i kombination med någon delikatess eller ädel dryck.

– Vi har samlat de bästa föreläsarna och pressat priset på dessa biljetter. Här kan du gå på en chokladprovning för 80 kronor, som i normala fall kostar upptill 800 kronor, säger Stefan Adolfsson.

Underhållande tävlingar

Det blir också tävlingar av olika slag för alla åldrar, barn som vuxna. Alla kan till exempel ställa upp i tävlingen Årets paj, där både en jury och festivalbesökare provsmakar de inlämnade efterrättspajerna och avgör vinnare. Utlottning av resor och en spännande påskäggsjakt står också på programmet.

Samma helg och med samma öppettider arrangeras ytterligare två mässor på Elmia, Bomässan och Jönköpings Trädgårdsmässa, och den som vill kan köpa biljett till ett gott rabattpris för att gå på alla tre evenemang.

– Vi ligger ju bra till här tre veckor innan påsk så det kommer att bli helt perfekt med dessa tre evenemang samtidigt. Elmia och Jönköping har också ett fantastiskt läge geografiskt. Vi ser fram mot en mycket lyckad festival och en härlig fest för alla med smak på livets goda, säger Stefan Adolfsson.

Biljetterna till Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival släpps den 15 november via festivalens hemsida www.chokladkalaset.se.

För mer information om Jönköping Choklad, Lakrits & Delikatessfestival kontakta Stefan Adolfsson, Tasteful Events Scandinavia AB, tel: 0703-15 15 93, mail: x.2@comhem.se