Minna Telde och Isac red hem vinsten i sista kvalet av Lövsta Future Challenge. Foto: Haide Westring.

Minna Telde och Isac klara för Friends

Minna Telde och Isac red hem vinsten i sista kvalet av Lövsta Future Challenge för unga hästar inför slutsålda läktare på Elmia Scandinavian Horse Show. De är nu klara inför final i Friends senare i vinter tillsammans med tre andra ekipage.

Intresset var stort för Lövsta Future Challenge när sista kvalet för unga hästar avgjordes under söndagen på Elmia Scandinavian Horse Show inför fullsatta läktare. Elva ekipage med hästar som var upp till och med elva år gamla red programmet ”FEI Grand Prix UR (16-25). Klassens domare var Anette Fransén Iacobaeus, Gustav Svalling och Magnus Ringmark. Minna Telde och Isac tog hem segern i klassen med 70,659% och andraplatsen knep Eva Fahlbrink och Amberson med 68,023%

Detta var det sista kvalet inför finalen som äger rum i Friends arena senare i vinter och det står nu kart vilka ekipage som är vidare. Det fyra aktuella ekipagen är Gunilla Byström och Vectra, Sofia Möller och Royalist, Mads Hendeliowitz och Latinotanz samt dagens vinnare, Minna Telde och isac.

– Jag är ofantligt glad, han är en otrolig talang och det är jättekul att få komma in på en sådan här stor arena, berättar Minna Telde efter segern.