Moderna bönder finns på Facebook

Moderna bönder finns på Facebook

Att vara jordbrukare må vara ett gammalt yrke. Men dagens bönder är långt ifrån traditionalister. I början av mars slog Elmia Lantbruk nytt rekord med 4000 fans på sin facebooksida.

För åtta månader sedan startade Sveriges största lantbruksmässa, Elmia Lantbruk, en facebooksida. Syftet var att starta en kommunikationskanal med lantbrukare och skapa ett forum där likasinnande skulle kunna kommunicera med varandra.

–      Vi ville nå den grupp som inte brukar läsa traditionell lantbrukspress, säger Maria Lindsäth, som är programansvarig för mässan.

–      Samtidigt vill vi hitta ett nytt sätt att kommunicera med våra besökare, både för att kunna få feedback på vad vi visar, och fånga upp önskemål på vad de vill se mer av på mässan.

Sidan har snabbt blivit en favorit hos Sveriges lantbrukare. Den 3 mars nådde man över 4000 fans.

– Jag hade aldrig trott att det skulle gå så snabbt. Det känns självklart jätteroligt, men visar också att det är många som brinner för sitt jobb och som passionerat tar del av vad som händer i branschen.