Ett paradis för alla njutningslystna väntar när det är dags för Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival 9 – 11 mars. FOTO: Tasteful Events AB.

Möt våren med öppna smaksinnen på Elmia!

Intresset är mycket stort för den första upplagan av Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival 9 – 11 mars. Många är sugna på att vara med när Elmia under tre dagar förvandlas till ett paradis av läckerheter – choklad, lakrits, glass, ost, charkuterivaror och drycker från väldens alla hörn.

– Biljettförsäljningen i full gång och intresset från besökare har varit enormt, så vi ser att detta är en mässa som har saknats i Jönköping. Även biljetterna till vissa av våra provningar är slutsålda, så för att få sin plats på dessa behöver man köpa sin biljett som förköp, säger Stefan Adolfsson, projektledare och arrangör från Tasteful Events Scandinavia AB, som arrangerat festivalen drygt tio år i Göteborg.

Göteborgs Choklad, Lakrits & Delikatessfestival är en av Nordens största mässor i sitt slag och lockar varje år runt 15 000 besökare. På Elmia i Jönköping dukar 50 utställare från hela världen upp sina läckerheter med spännande nyheter och provsmakning.

– Här hittar du allt som får dina smaklökar att jubla och får chansen att prova på det du vanligen inte hittar i din matbutik och kanske saknar efter en solig semesterresa, säger Stefan Adolfsson.

Tävla dig till Tobago

En rad experter, kunniga importörer och tillverkare, bjuder på kunskap och nya njutbara erfarenheter för gom och tunga. Det blir föreläsningar med provsmakning med allt från pralintillverkning till spännande smakkombinationer, som till exempel vodka och lakrits.

Tipspromenad och påskäggsjakt står också på programmet på Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival. Det går också att tävla sig till en riktig lyxresa på temat choklad.

– Förra årets stora favorit i Göteborg var tävlingen om Tobagoresan, så vi kör den även i Jönköping. Vinsten är en resa till Tobago – flyg, sju övernattningar samt besök på Sveriges enda kakaobonde Duane Doves egna plantage. Provningarna på föreläsningarna är också rabatterade med upp till 70 procent mot vad de annars kostar, just för att man ska kunna gå på flera, säger Stefan Adolfsson.

Samma helg och med samma öppettider arrangeras även Bomässan och Jönköpings Trädgårdsmässa på Elmia, och den som vill kan köpa biljett till gott rabattpris och gå på alla tre evenemang.

___

Ett axplock av föreläsningarna på Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival:

Vintage Plantation: Norrländsk, prisbelönad ekologisk bean-to-bar choklad som skördas i Ecuador och sedan tillverkas för hand i Umeå, chokladprovning med Jenny Berg.

En värld fylld av praliner och choklad: Christina Lööv, ägare och grundare till Chokladverksta’n i Jönköping berättar om pralintillverkning, chokladens kännetecken och olika smaker.

Champagne för alla! En fördjupning om druvor, framställning, doft och smaker med Kajsa Smith.

Choklad på rätt sätt, både nyttigt och gott! Kersti Liljeqvist, grundare till Zebeda Choklad berättar om chokladens hälsoeffekter med en provning av det nyttiga sättet att äta choklad.

Vodka + lakrits = perfekta kombinationen! Runa Vodka och Haupt Lakrits visar en spännande och otippad smakkombination.

Rom och chokladprovning från Tobago: Den svenska kakaobonden Duane Dove med plantage på Tobago håller chokladprovning med sin prisade Criollochoklad.

___

För mer information om Jönköpings Choklad, Lakrits & Delikatessfestival kontakta Stefan Adolfsson, Tasteful Events Scandinavia AB, tel: 0703-15 15 93, mail: x.2@comhem.se

Arrangören finns tillgänglig i Jönköping för personliga intervjuer onsdagen den 7 mars, boka tid via mail eller telefon!

För biljettköp, öppettider m.m. se www.chokladkalaset.se