Foto: Haide Westring.

Peder Fredricson tar med sig två nya stjärnor till Elmia Scandinavian Horse Show

Hansson WL, som just nu är högst rankad av Sveriges hopphästar, kommer till Elmia Scandinavian Horse Show tillsammans med Peder Fredricson. Som andra häst har Peder valt sjuårige Crusader Ice som gått från klarhet till klarhet i år.

Hansson WL, tioårig valack e. Hip Hop, u. Indra WL, e. Iowa, uppfödare Walltorps Lantbruks AB, var en av de två hästar som Peder Fredricson valde mellan inför VM. Jobbet gick till H&M Christian K, men det var inte ett självklart val då Hansson varit mycket bra i år.

– Jag kommer att hoppa Hansson i Volkswagen Grand Prix, berättar Peder Fredricson. Han har haft en liten vila och kommer att vara i bra form. Han är just nu högst rankad av alla hopphästar i Sverige på Svenska  Ridsportförbundets ranking. Det är en väldigt försiktig häst, som har gått oerhört bra i år. Jag har bara haft honom i lite mer än ett halvår, men det har fungerat fantastiskt bra redan från början. Hansson är redan en väldigt bra Grand Prixhäst och han kan säkert gå mästerskap så småningom.

Hansson WL tävlades tidigare av Robin Ingvarsson, en av de många talangfulla unga ryttare som vi också  kommer att kunna se på Elmia Scandinavian Horse Show.

Peders andra häst på Elmia är Crusader Ice, en avelsgodkänd sjuårig hingst, e. Cabachon, u. Tarusa, e. Corland, uppfödare Thina Stigsson. Hingsten har segrat i internationella tävlingar med Stephanie Holmén i år, men de senaste månaderna tävlats av Peder.

– Crusader är en underbar häst att jobba med, säger Peder. Han är arbetsvillig och har ett fantastiskt temperament. Han är ju bara sju år ännu, så han befinner sig fortfarande på lärostadiet.

När H&M All In, även känd som Allan, inte följde med till VM var vi kanske många som hoppades på att istället får se honom på Elmia Scandinavian Horse Show. Han var varm i en has i februari och har fått en lång vila. Inför VM var han fortfarande inte i tävlingsform och nu har Peder valt att låta honom vila lite till.

– Det är bra med Allan nu, men jag sparar honom lite, säger Peder. Han ska snart tävla i världscupen som drar igång lite senare i höst.

Foto: Haide Westring.

BILJETTER: https://jkpg.com/sv/elmia-scandinavian-horse-show/

Presskontakt:
Lisen Bratt Fredricson lisen@grevlunda.com
Sylve Söderstrand sylve@jumpclub.se
Jana Wannius wannius@falsterbohorseshow.com

Elmia Scandinavian Horse Show anordnas 10-14 oktober av Elmia AB och Scandinavian Horse Event Production AB.

Scandinavian Horse Event Production är ett eventföretag som drivs av Lisen Bratt Fredricsson, Sylve Söderstrand och Jana Wannius.

Elmia AB är ett av Nordens ledande mässföretag och arrangerar årligen mässor inom en rad affärsområden,

inklusive kongresser, konferenser och event.