Pressinbjudan: En heldag med robotautomation

Pressinbjudan: En heldag med robotautomation

Robotiserad produktion är en nödvändighet för att utveckla svensk produktion och behålla konkurrenskraften. Robotkonferensen på Elmia i Jönköping tar ett helhetsgrepp om robotar tisdagen den 10 november – en heldag med temat ”Hållbar produktion för konkurrenskraft”.

Robotkonferensen arrangeras vartannat år och är ett samarbete mellan SWIRA (Swedish Industrial Robot Association), SAG (Svenska Automationsgruppen), FKG (Fordonskomponentgruppen), Robotdalen och Elmia.

Konferensen är uppdelad i fyra block där robotbaserad automation diskuteras från olika användarperspektiv. Förmiddagen handlar om svensk produktion i en global värld samt stöd och förutsättningar för automation, till exempel hur robotar påverkat produktion, konkurrenskraft och arbetsmarknad. Representanter från regeringen är också på plats och berättar om nyindustrialiseringsstrategin.

Eftermiddagen är vikt åt succes stories från industrin samt ny teknik och framtidsspaning, till exempel hur robotbaserad automation kan öka svensk produktion. Det blir också en titt framåt av experterna om vad framtidens robotar kommer att kunna göra, till exempel i samarbete och samspel med människan.

Varmt välkommen till en heldag med robotar!

Höjdpunkter ur programmet:

9.00 – 10.20

Långsiktig konkurrenskraftig produktion i Sverige - Kai Wärn, koncernchef Husqvarna Group

Regeringens nyindustrialiseringsstrategi – Mikael Gröning och Susanna Jansson, Näringsdepartementet

15.00 – 16.30

En ny värld med samarbetande robotar – Patrik Hed, technology manager, ABB – Robots & Applications

Robotic Development Trends – Human Scale Automation – Erik Nieves, technical director, Yaskawa

Framtidens robotar är redan här! – Dr. Rainer Bischoff, head of corporate research, KUKA Robotics

Läs hela programmet för Robotkonferensen och ackreditera dig här:

För mer information om Robotkonferensen kontakta Tanja Lundberg, projektledare, tel: 070-091 07 79