På Väg - mässan för alla som arbetar på våra gator och vägar 13-14 mars 2019

Pressinbjudan: Välkommen till På Väg!

Den 13 – 14 mars är det dags för På Väg, mässan och mötesplatsen för alla som på olika sätt har vägen som arbetsplats. Välkommen att vara med och ta del av branschens samlade kunskap och alla nyheter på Elmia i Jönköping!

På Väg arrangeras av Elmia tillsammans med SBSV, Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, SVBRF, Svenska Väg- och Broräckesföreningen samt SVMF, Svenska Vägmarkeringsföreningen.

Mässans fokus är spridning av information och kunskap för att förbättra säkerheten på våra vägarbetsplatser och en viktig del är seminarierna, till exempel:

– olyckor och tillbud vid arbete på väg, nytt projekt för samlad nationell statistik som ska kunna användas i riskbedömningar och blir ett viktigt beslutsunderlag, VTI/SBSV

– nytt unikt samarbete mellan kommunala väghållare och branschen för att ta fram testade säkrare skyddsanordningar vid vägarbeten där det är trångt, som t. ex. i stadsmiljö, SBSV, Stockholms stad, Göteborgs stad, Linköpings stad och Malmö stad

– ny handbok för utformning av vägmarkering som ger trafikanter samma information oavsett väghållare, SVMF

– best practice trafiksäkerhetsåtgärder vid vägarbetsplatser, rön från ett pågående europeiskt projekt om säkerhetsproblem och slutsatser från olyckor och incidenter vid vägarbeten, IRIS Findings/ Lunds Tekniska Högskola

Dessutom presenterar SBSV sitt förslag på ett nytt färgtema för tydligare markering av vägarbetsplatser. Limegult ökar uppmärksamheten och bör ersätta gult och orange, menar SBSV – se och upplev effekten vid entrén till På Väg!

Varmt välkomna och vägliga hälsningar!

Ackreditera dig här:

För mer information om På Väg kontakta:

Stefan Carlsson, projektledare På Väg, mail: stefan.carlsson@elmia.se, tel: 036-15 21 33
Göran Fredriksson, företrädare SBSV, mail: gf@sbsv.se, tel: 070-441 92 54
Katarina Wadsby, kommunikatör, mail: katarina.wadsby@elmia.se, tel: 036-15 20 80

Läs mer om På Väg här: https://www.elmia.se/pavag/

Se hela seminarieprogrammet här: https://www.elmia.se/pavag/For-besokare/seminarieprogram/

Som mötesplats har Elmia en offensiv position - mitt bland människor och företag som antingen har eller söker nya idéer, produkter och tjänster.

Vi nöjer oss inte med att bara vara uppdaterade med allt som händer i din bransch. Vi vill inspirera, sporra och driva på utvecklingen. Räkna med Elmia som en aktiv partner i din värld.